View : 83 Download: 0

생활과학교실 평가지표 개발

Title
생활과학교실 평가지표 개발
Other Titles
The Development of Evaluation Indicators for Practical Science Class
Authors
배선라
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김성원
Abstract
Practical science class is the core business of Science Korea Movement to the effect that ‘science and technology for the public, scientific culture in which the public take part and interest’ put down root. As yet, it was too wrapped up in quantitative increase to make progress very well. The object of this study was to develop the evaluation indicators of practical science class as public S&T Culture Activities. To investigate general enterprise management and actual results, the present condition of practical science class, the importance as the evaluation indicators, improvement and supplementary contents, 28 areas of practical science class are examined. The subjects of correct answers of all of the questions accounted for 247. A person in charge of practical science class(17 persons), a staff in charge of practical science class(24 persons), lecturer of practical science class(74 persons), public officials of practical science class(53 persons), students of practical science class(79 persons) participated in an investigation. SPSS Win 13.0 program was used. The study made use of frequency analysis. The findings were as follows: The importance as the evaluation indicators of practical science class consists of program contents(27.3%), program satisfaction(13.7%), budget and finances guarantee(12.5%), program management. The fields of evaluation indicators were divided into 5 parts as follows: program(39.8%), management(32.3%), product(17.7%), lecturer(8.2%), facility(2.1%). To apply as the evaluation indicators through professional advice, field points are allotted to as follows: program field(30 points), management field(30 points), product field(20 points), lecturer field(10 points), facility field(10 points). In the field of management, management subject(17 points) is divided by confidence of management subject, propriety of management subject. Management results and public relations(9 points) is divided by the balance of region, efficient connection of subsidiary facilities, administrative active support. Budget and finance guarantee(4 points) is divided by propriety and clearness of the budget management, finances guarantee of the related institution. In the field of facility, 10 points are allotted to safety and access of facility. The field of program is divided by program contents(12 points), development and management of program(13 points), program support(5 points). In the field of lecturer, a professional of lecturer(4 points) is divided by name value of lecturer, utility of professional educational agency, use of re-educational program. Enthusiasm of lecturer(6 points) is divided by enthusiasm of lecturer, self-development, use of lecturer community. A major role as a lecturer of practical science class is to arise interest in science. In the field of product, program satisfaction(13 points) is divided by program satisfaction of students, management product satisfaction of manager, program satisfaction of lecturer. Product(7 points) is divided by qualitative product, quantitative product. As above results of the study, the evaluation indicators of practical science class was developed. It was necessary to extend participation in the practical science class through positive public relations, and various program development and management. The evaluation indicators of practical science class can be used midterm and final evaluation. Also, it can be applied to know the present condition and an efficient management of practical science class. I hope that it should be a great help to spread S&T Culture Activities among public.;‘국민 모두를 위한 과학기술, 국민 모두가 참여하고 즐기는 과학문화가 생활 속에 뿌리 내려야된다’는 취지의 사이언스 코리아 운동의 핵심 사업인 생활과학교실은 지금까지 운영 개소수 등의 양적 증가에만 치중하면서 원활한 사업 진행이 이루어지지 않았다. 따라서 본 연구에서는 생활과학교실의 실태, 평가지표 항목으로서의 중요도, 개선 및 보충할 내용을 알아보고 효과적인 관리 및 발전방향에 참고가 될 수 있도록 생활과학교실 평가지표를 개발하고자 하였다. 현재 운영 중인 생활과학교실 28 지역에 설문 조사를 실시하였다. 실제 설문 참여인원은 247명으로, 책임운영자 17명, 운영실무자 24명, 강사 74명, 담당공무원 53명, 수강생대표 79명이다. 수집된 자료는 SPSS 13.0 for Windows 통계 프로그램을 사용하여 빈도분석을 실시하였다. 설문분석결과에 의하면 생활과학교실 평가지표 항목으로서의 중요도는 프로그램 내용(27.3%), 프로그램 만족도(13.7%), 예산 및 재원 확보(12.5%), 프로그램 운영(8.9%) 순으로 나타났다. 평가지표 분야는 크게 5개로 나누었는데 프로그램(39.8%)의 중요도가 가장 높았고, 운영(32.3%), 성과(17.7%), 강사(8.2%), 시설(2.1%) 순으로 나타났다. 각 분야의 세부 항목별 중요도에서는 운영은 협력기관 간의 원활한 협의(22.2%), 시설은 운영시설의 접근성(38.3%), 프로그램은 적절한 프로그램 개발 및 운영(31.3%), 강사는 강사의 열의(34.6%), 성과는 수강생의 프로그램 만족도(43.4%)가 각각 가장 높게 나타났다. 세부 항목별 중요도를 바탕으로 평가지표로서의 활용이 유용하도록 전문가 회의를 통하여 다음과 같이 배점을 조정하고 11개의 중분류로 구성하였다. 운영 분야(30점)는 운영주체(17점), 운영실적 및 홍보(9점), 예산 및 재원확보(4점)로, 시설 분야(10점)는 시설의 접근성 및 안전성(10점)으로, 프로그램 분야(30점)는 프로그램 내용(12점), 프로그램 개발 및 운영(13점), 프로그램 지원(5점)으로, 강사 분야(10점)는 강사의 전문성(4점), 강사의 열의(6점)로, 성과 분야(20점)는 프로그램 만족도(13점), 성과(7점)로 생활과학교실 평가지표를 개발하였다. 이상의 연구 결과를 통하여, 생활과학교실은 적극적인 홍보를 통한 참여확대와 다양한 프로그램 개발 및 운영이 가장 필요하다고 할 수 있다. 개발한 평가지표를 중간 평가나 최종 평가 시 뿐만 아니라, 사업실태 파악 및 효율적인 관리 등의 참고 지표로도 활용하여 앞으로의 전 국민의 과학기술문화활동 확산에 많은 도움이 되었으면 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE