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중학생의 소비성향에 관한 연구

Title
중학생의 소비성향에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Variables to middle school students' propensity to consume.
Authors
가지은
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
전숙자
Abstract
본 연구는 중학생들의 소비가 어떠한 원인과 영향에 의해 이루어지는지를 분석하여 합리적이고 건전한 소비성향의 태도를 가질 수 있도록 하는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 먼저 중학생의 일반적인 소비성향은 어떠한지 살펴보았다. 한 달 평균 용돈액수 및 지출액수, 용돈 사용내역 등을 살펴보았고 소비생활과 관련이 있는 아르바이트 현황(경험 유무, 평균 소득), 카드 사용 여부 등을 측정하였다. 둘째, 청소년의 소비에 영향을 미치는 요인을 찾아보았다. 기존의 관련 연구에서 단편적으로 소비에 영향을 미친다고 밝혀진 여러 변인을 사회 인구학적 변수와 사회 심리적 변수로 나누어 살펴보았다. 사회 인구학적 변수로는 성별, 연령(학년), 부모의 교육수준, 월평균 가계소득을 살펴보았고, 사회 심리적 변수로는 자아 존중감, 물질주의 가치, 그리고 청소년의 사회화 과정에 영향을 주는 작용인으로서 또래집단, 대중매체, 부모, 학교의 영향력을 살펴보았다. 본 연구는 중학생의 소비성향이 어떠한 요인에 의해서 영향을 받고 있는지를 구체적으로 살펴봄으로써 장차 소비 주체자로서의 중학생들이 합리적인 소비패턴을 가지는 것이 얼마나 중요한지를 인식시키는데 큰 의미를 두고 있다. 또한 중학생의 소비성향에 대한 폭넓은 이해를 통해 경제교육 및 소비자 교육에 대한 기초적 자료를 제공하고 나아가 시민적 자질 육성에 있어 소비성향의 중요성을 이해하는데 기초자료를 제시할 수 있으리라 생각한다.;The purpose of this study was to analyze the causes of and influence on middle school students' consumption so that they could have a rational and healthy propensity to consume. As concrete empirical analyses, first, cross-tabulation analysis was performed to obtain general data about respondents' personal characteristics, family background, and so on; second, t-test and ANOVA were carried out to investigate propensities to consume according to socio-demographic characteristics; third, correlation analysis and regression analysis were carried out to investigate propensities to consume according to socio-psychological characteristics; fourth, reliability test was performed to test reliability of the scale by variables. The results of this study were as follows: First, as for middle school students' general propensities to consume, most respondents were given an allowance of 10,000 to 50,000 won a month on the average, regardless of regions; they spent their allowance mainly for foods and snacks, followed by entertainment, school things, and clothing. Most of them had no experience of working at a part-time job, regardless of regions. Most of the middle school students had no credit card. Second, the socio-demographic factors affecting middle school students' propensities to consume were grades and the average monthly household income. That is, the higher grades and the more the average monthly household income, the higher propensities to consume. Third, socio-psychological factors affecting middle school students' propensities to consume were materialistic values, peer groups, and influence of the mass media; of them, peer groups might provide the best explanation (Beta= .393). Therefore, the higher materialistic values, the more influenced by peer groups, and the more influenced by the mass media, the higher propensities to consume. This study places great significance on determining concretely which factors affect middle school students' propensities to consume and thus on suggesting how important middle school students as the future independent consumers should have rational consumption patterns. It is also expected to provide basic data about economic education and consumer education through comprehensive understanding of middle school student's propensities to consume and lay the foundation of understanding importance of propensities to consume in cultivating citizenship.
Description
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