View : 115 Download: 0

고등학교 중국어과 포트폴리오 평가 계획 수립 및 구성 요소 개발

Title
고등학교 중국어과 포트폴리오 평가 계획 수립 및 구성 요소 개발
Other Titles
The Development of Chinese Portfolio Assessment for the High School Students
Authors
김현주
Issue Date
2006
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신승희
Abstract
포트폴리오 평가는 다양한 수행 평가의 방법들을 포괄하고, 교수-학습 과정을 누적적으로 기록하면서 교사와 학습자가 서로 의사 소통할 수 있다는 장점을 가지고 있다. 이에 본고에서는 고등학교 중국어과 수행평가에 도움이 될 수 있는 포트폴리오 평가를 계획하고 개발하고자 하였다. 본 연구에 앞서 서울시 교사들을 대상으로 설문 조사를 한 결과 교사들은 포트폴리오 평가를 사용하고자 하는 의향은 있으나, 포트폴리오 평가에 대해 잘 알지 못하며 포트폴리오를 준비하는데 시간이 많이 걸리는 것이 포트폴리오 평가를 시행하는데 걸림돌이 되고 있다고 답하였다. 따라서 본고에서는 포트폴리오 평가에 대해 이론적인 토대를 세우고 이를 기반으로 중국어과 포트폴리오 평가 계획을 수립하고자 다음과 같은 절차로 연구를 실시하였다. Ⅱ장에서는 중국어과 포트폴리오 평가를 계획하기 위한 이론적인 토대를 세우기 위해 포트폴리오의 정의와 포트폴리오 평가의 특성과 가치를 살펴보았으며, 포트폴리오 평가의 목적에 따른 유형과 포트폴리오 구성 요소를 분류하고 포트폴리오 평가 절차를 살펴보고 그에 따라 Ⅲ장에서 중국어과 포트폴리오 평가를 계획하였다. Ⅲ장에서는 중국어과 포트폴리오의 목적을 설정하고, 제 7차 중국어과 교육 과정 및 목표를 분석하였으며, 정진출판사 <중국어Ⅰ> 교재의 단원별 내용 및 의사소통기능을 분석하여 세부 성취기준으로 삼았다. 또한 실제로 중국어과 포트폴리오 평가를 어떻게 시행해야 할 것인지에 대해 연간 평가 계획 및 반영비율을 정하고, 다시 분기별로 평가 세부 계획을 제시하였다. Ⅳ장에서는 Ⅱ장에서 제시한 작품표본, 목표 진술문, 해석판, 기타 구성요소의 네 가지 분류를 기준으로 실제로 교사들이 교육 현장에서 사용할 수 있는 포트폴리오 평가 구성요소를 개발하고 제작하였다. 본 논문에서는 전체 포트폴리오 계획을 세우는 것에 중점을 두어, 각 언어기능별로 세분화 된 포트폴리오 평가에 대해서는 연구가 미치지 못하였다. 앞으로 세분화되고 다양한 중국어과 포트폴리오 제작 및 포트폴리오 평가의 실제적인 효과에 대한 지속적인 연구가 이루어지기를 기대한다.;Portfolio assessment, one of the alternative assessments, includes many method of performance-based language testing and examines students' progress through the collection of students' works. And it also makes teachers and students communicate with each other by making portfolios. According to survey carrying out before the study, teachers are inclined to use portfolio assessment as performance-based language testing. But they don't understand how to use portfolio assessment well. And they also consider that they need a lot of time to develop the portfolio assessment. Based on the result of survey, the purpose of this study is to identify the Chinese portfolio assessment and to develop the portfolio assessment task for high school students. For this purpose, three researches were carried out. First, the definition, values and fundamental work of portfolio assessment were considered thoroughly. Second, based on the conditions considered above, the 7th curriculum and one Chinese textbook I published by Jeongjinsa were analyzed. Third, the assessment schedule for the year was suggested. Based on the analysis and the investigation above, detailed using task and method of portfolio assessment for high school students were developed. It contained work samples, annotations, goal settings and etc. This article just suggested portfolio assessment schedule for the year and using task as an example, but various task of portfolio assessment were not considered. It is needed to further systematic research on the suitable stage and various educational applications of Chinese portfolio assessment.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE