View : 689 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author장민정-
dc.creator장민정-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:20Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:20Z-
dc.date.issued2006-
dc.identifier.otherOAK-000000013448-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172455-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000013448-
dc.description.abstract사진은 회화가 지닐 수 없는 선택적으로 취하고 포착하는 기능을 지니고 있다. 카메라는 기록의 장치 뿐 만아니라, 인간이 눈을 통해 세상을 보듯, 카메라 렌즈는 세상을 바라보는 눈이 되었으며, 카메라 렌즈는 촬영자가 대상을 바라보고, 프레임을 설정한다. 카메라는 눈의 일부일 뿐 아니라 시각을 확장시켜주는 장치이기도 해서, 육안을 넘어서 사람보다 더 자세히 보며, 육안으로 볼 수 없었던 새로운 시각 세계를 발굴해 보여주기도 한다. 재현기술이 아닌 새로운 예술의 표현 방법이 된 사진은 회화에 있어 작가의 내면세계를 렌즈를 통해 기계적인 시각과 결합시키는 표현매체로서 시각예술의 영역을 확대시켰다. 이미지의 창조는 인간의 시선을 통해서 재구성 되며, 현대도시 속에서 무수히 존재한다. 도시이미지는 많은 예술가들에 의해서 작품화된 소재이기도 하다. 기계화, 산업화된 도시는 미국 사진작가들에 의해 기록적 사진 뿐 만아니라 주관적 관점의 도시로 재해석 하여 시각적 요로서 도시의 내면적 정서를 전달하고자 하였다. 이와 같은 사진적 기능은 사회적 풍경을 촬영하는 리 프리들랜더와 이시모토 야스히로의 도시 풍경 속에 드러난다. 리 프리들랜더의 사진에서 중첩과 셀프 그림자를 이용한 이미지 결합을 통해 도시의 소외감과 외로움을 나타내었으며, 이시모토 야스히로는 독자적인 영상 감각으로 거리의 시민을 섬세하게 그려갔다. 본 논문에서 중심은 도시풍경이며, 창을 통해 중첩된 영상이미지에 대해 연구하고자 한다. 현대도시의 특징과 인간과 도시의 발달과 관계를 이해함으로서 도시의 이미지를 시각적 요소로 뿐 만 아니라 본고의 관점을 통해 표현하고자 하였다. 이에 본고는 주로 ‘압구정동’과 ‘청담동과 같은 도시를 촬영하였다. 이 지역은 자본주의의 중심 지역이며 트렌드를 주도하는 소비의 요충지이기 때문에 도시의 변화가 빠르며, 문화의 색깔도 다양하다. 이러한 도시는 산업화, 서양 문명의 도입, 물질문명으로 화려함 속에 인간을 소외시키며 이미지에 종속된 사회와 같은 이중성을 가지게 된다. 이미지 이중성은 쇼윈도와 창에 투영되어 압축적으로 반영된다. 창을 통한 중첩의 이미지는 도시 일상의 모습을 넘어 새로운 시․공간을 표현한다. 본고는 중첩의 이미지를 통해 본래의 이미지에서 다층적인 공간 즉, 초현실적인 이미지로 확장된 공간을 연구하고자 하였다. 방법적인 연구로서 인위적 중첩과 우연적 중첩에 대해 연구하여 이미지 조합에 대한 제시를 하였고, 이중촬영, 이중인화, 포토콜라주 등, 사진가에 의해서 조작된 방법과 달리 본고는 거리의 유리창 내부의 피사체와 외부의 여러 이미지가 중첩된 모습을 주로 포착하여, 이미지를 스냅샷 형식으로 촬영하여 표현하고자 하였다. 본 논문의 의의는 투영된 중첩이미지를 통해 도시의 다양성과 조형성, 함축성을 조망함으로서, 창의 내부와 외부의 의미를 고찰해보고, 중첩으로 새롭게 구성되는 도시공간의 이미지를 나타내고자 하였다.;Photography, unlike paintings, has an ability to capture the shape of an object selectively. Camera is not merely an supplement of human vision, but also an instrument that aids contemporaries to see beyond the naked eye sight. Such characteristic elevated its status from 'tool of representation' to 'apparatus of creativity. Thus, photography now occupies large part of visual part which combines artist's inner thoughts with mechanical sight. Images created through lenses are reconstructed with person's artistic inspiration, and such images became a vital part of fast growing democratic, modern cities. For this reason, an image of modern cities has been used as material for work of art for many people. Through pictures taken by American photographers, mechanized and industrialized cities were described as animated beings, and not just an object. Those artists struggled to project their inner world in every cut of film. An attempt for such an effort is well presented in the works of 'Lee Friedlander' and 'Yashiro Ishimoto'. Lee Friedlander portrayed internal space of cities by combining images of overlapping and self-shadow. This dissertation mainly concentrates on images of cities captured through overlapped windows. These magnificent images has more values when translated with sentiments; an understanding of relations between development of cities and changes of human minds. A location of shooting was restricted to areas of 'Apgujeong-dong' and 'Cheongdam-dong'. These two areas are the hub of capitalism and trend: many goods are consumed, sensitive to fast changing fashion and different cultures coexists. On the other side of glamorous features, however, exists isolation and loss of contemporaries who do not have the strength to withstand severe commercialism. Images reflected through shop windows and mirrors exposes such duplicity, and overlapping images depicts surrealistic spaces. Cities reflected through windows and mirrors are a new world created by surrealistic techniques. Images were photographed by using snap-shot method, so that subjects reflected through windows and mirrors are captured without any manipulation, such as double exposure, duplex printing, photographic collage and so forth. In order to explain snap-shot method more accurately, the paper describes the difference between artificial overlapping and casual overlapping. Images created by using solarization and photogram, which were commonly used by famous photographer Man Ray, are also illustrated. In conclusion. main objective of this dissertation is to propose a new interpretation for overlapped images of cities by studying diversity and suggestive trait of the area, and also by considering the meaning of projection.-
dc.description.tableofcontents논문개요 x 1. 서론 1 1.1. 연구 목적 1 1.2. 연구의 내용 및 방법 2 2. 본론 4 2.1. 도시와 인간 4 2.1.1. 현대도시의 특징 5 2.1.2. 도시와 이미지 8 2.2. 도시적 풍경의 시각적 해석 11 2.2.1. 주관적 사진의 출현 11 2.2.2. 이중적 이미지 13 2.2.3. 중첩에 의한 새로운 공간의 형성 16 2.2.4. 중첩에 의한 초현실성 18 3. 방법적 연구 21 3.1. 인위적 중첩 21 3.2. 우연적으로 중첩된 이미지 24 4. 참고작가 26 4.1. 리 프리들랜더 26 4.2. 만 레이 29 4.3 이시모토 야스히로 30 5. 본인작품 제작 및 분석 32 5.1. 작품의 전개과정 32 5.2. 촬영 및 현상 데이타 34 5.3. 존 시스템 응용과 작업 방법 35 5.4. 작품도판 40 6. 결론 60 참고문헌 62 ABSTRACT 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4863019 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title도시속에 발견된 중첩된 풍경-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedImage of city reflected by overlapping-
dc.creator.othernameChang, Min jung-
dc.format.page70-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 사진과편집전공-
dc.date.awarded2006. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 사진과편집전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE