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의화단 운동에 대한 한 중 일 교과서 서술 내용 비교 분석

Title
의화단 운동에 대한 한 중 일 교과서 서술 내용 비교 분석
Other Titles
Comparative analysis of history textbooks of Korea, China and Japan on the boxer uprising
Authors
허현주
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
올해로 광복 60주년을 맞이하고 있다. 하지만 근대 일본의 제국주의적 팽창의 역사 경험, 최근 중국의 동북공정, 일본의 역사 교과서 왜곡 등으로 삼국은 아직까지 역사 논쟁에서 자유롭지 못하다. 지난 5월 동아시아 삼국 간 공동의 역사 인식을 추구하는 역사 교과서인 『미래를 여는 역사』가 출간되었다. 하지만 현실적으로 한·중·일 삼국 학생들의 역사 인식의 차이는 갈수록 커지고 있는 상황이다. 반면 세계화, 지역화 추세 속에 국가간 민족간 상호 관련성은 더욱 증대되고 있다. 이런 현실 속에서 역사교육은 자국 중심적인 태도에서 벗어나 주변국과의 상호 이해를 증진시키기 위한 방향으로 진행되어야 한다. 이에 본고에서는 학생들의 역사 인식 형성에 중요한 역할을 하는 삼국의 고등학교 역사 교과서의 서술 특징을 비교 분석하고 동아시아의 평화와 화해를 위한 새로운 서술 대안을 제시하고자 하였다. 그리고 연구 범위를 삼국의 교과서 서술 내용 중에 19세기 말 20세기 초 중국에서 전개된 반제국주의 운동인 의화단 운동으로 제한하였다. 의화단 운동은 단순히 중국의 역사적 사건만이 아니다. 당시 제국주의 열강들이 중국에서 충돌했으며, 일본은 의화단 운동을 계기로 동아시아에서 영향력이 증대되었다. 한국도 인접국으로서 의화단 운동과 직·간접적인 관련성을 맺고 있다. 따라서 의화단 운동에 대한 삼국의 입장을 조율한다면 동아시아적 관점에서 좀더 객관적인 이해를 할 수 있으며, 나아가서 세계사적인 시각에서 의화단 운동을 조망할 수 있다. 이를 위해 먼저 의화단 운동에 대한 국내외의 연구 성과를 기원, 배경, 전개 과정, 결과 및 의의로 나누어 검토해 보았다. 둘째, 의화단 운동에 대한 삼국의 고등학교 교과서의 서술 특징을 외형 분석과 내용 분석으로 나누어 살펴보았다. 셋째, 위의 분석 결과를 토대로 동아시아적 관점에서 의화단 운동에 대한 새로운 서술 대안을 제안해 보았다. 세계화 시대 인류 평화와 화해를 위해 역사를 바라보는 다양한 시각을 인정하는 것은 중요하다. 한편으로 자국 중심의 역사 서술에서 벗어나 하나의 역사적 사실에 대해 공동의 역사 인식을 도모하는 것도 필요하다. 본고에서 제시한 대안이 얼마나 타당한지는 추후 검토 과정을 통해 수정, 보완해 나가도록 하겠다. 현재 ‘동아시아 질서’ 라는 담론이 역사학계의 하나의 이슈인 만큼 공동의 역사 인식을 위한 노력들이 계속 진행되리라 전망하며, 본고의 시도가 작은 밑거름이 되기를 바란다.;It has passed 60 years since Korea regained Independence. However there are still remains of the historical controversies related with the historical experience such as Modern Japanese imperial expansion, China's recent Dongbukgongjung, the distorted history textbook of Japan and so on. Although the history book " History for the future", which pursues the historical recognition in Eastern Asia by three nations, Korea, China, and Japan, was published in May of this year, the historical recognition gap among the students of three nations is increasing. On the other hand, the interrelation among the nations and ethnos is much more increasing in the trend of globalization and regionalization. In this situation the history education must break from the ethnocentrism and proceed toward promoting mutual understanding among surrounding countries. For this reason, this article tries to suggest new narrative alternatives to establish peace and reconciliation in Eastern Asia as well as compare and analyze the narrative characteristics of three nations's high school history textbooks which play an important part in forming the students' historical recognition. For this, this article concentrates on the Boxer Uprising which broke out against anti-imperialism campaign in the late 19th and early 20th century in China. The Boxer Uprising was not simply a historical event in China. At that time Japan was getting a great influence in Eastern Asia through the Boxer Uprising in the middle of war among several imperial world powers. Korea, one of the adjacent nations, was related a little to the Boxer Uprising. Thus if the viewpoint of three nations on the Boxer Uprising are adjusted, they will be able to be helpful not only to understand it better in an objective way with an Eastern Asia view point but also to prospect it well with world historical view point. This article follows three steps. First, the work achievements of the inside and outside of the engaged country on the Boxer Uprising are examined by the categories of origin, background, the process of development, results and meaning. Second, the narrative characteristics of three nations' high school history textbooks on the Boxer Uprising are looked over by an external and internal form analysis. Third, New narrative alternatives on the Boxer Uprising are proposed with a view of an Eastern Asia, which are based on the results of analysis above. It is very important to recognize various viewpoint of seeing history in order to make a peace and reconciliation in globalization age. While getting out of ethnocentric history narrative, it is necessary to contrive the historical recognition together on a historical fact. The validity of the alternatives proposed in this article will be modified and complemented through further study. The discussion of "The order of the Eastern Asia" is one of the significant issues in history field nowadays. Therefore, lots of efforts to recognize the history together will continue and hopefully this article will be a foundation for further study.
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