View : 1087 Download: 0

시각적 촉감을 활용한 그래픽 표현연구

Title
시각적 촉감을 활용한 그래픽 표현연구
Other Titles
A Study on Graphic Expression Utilizing Visual Tactility
Authors
김수경
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
다른 예술의 분야와는 달리 그림은 그 전달 방식이 거의 전적으로 시각에 의존되어진다. 그러나 우리는 눈을 통해 단순히 그림을 보는 것에 그치는 것이 아니라 시각을 통해 청각, 촉각, 미각, 후각 등 감각들 간의 공감각적인 교류를 통해 이미지와의 소통을 이룬다. 이러한 개념은 오늘날의 시대적 배경 안에서 더욱 분명한 의미를 갖는다. 먼저 기능주의 디자인에서 감성 디자인 시대로의 이행은 시각예술에 있어서 시각 이외의 다른 감각요소의 중요성을 강조하고 있다. 또한 디지털 미디어와 영상 미디어 사회로의 변화는 시각예술에 있어 '촉각'의 중요성을 부각시키고 있다. 우리의 감각은 미디어의 변화에 따라 특정감각이 발달하는 변화를 겪고 있다고 하는데, 텔레비전으로 대표되는 영상 미디어는 텔레비전의 낮은 해상도로 인해 불완전한 시각 이미지에 대한 대응으로써 우리의 ‘촉각적 참여’를 유도하였고, 양방향(Two-Way) 시스템을 가진 디지털 미디어는 이러한 참여적 성격을 강화하고 있다. 이러한 ‘참여’의 방식은 시각예술을 접하는 우리의 감각에도 변화를 주게 되어 그림이나 디자인을 감상함에 있어서도 ‘시각’과 함께 ‘손으로 만져서 느끼고자 하는’ ‘촉각적 감각’이 활성화되는 변화가 일어나게 된 것이다. 따라서 본 연구에서는 이러한 시대의 변화에 따라 요구되는 '촉각'이라는 신체감각의 관심으로부터 시작되었다. 기본적으로 시각예술은 시각을 통해 전달되는 이미지이기 때문에 '촉각'에 있어서도 눈을 통해 느낄 수 있는 '시각적 촉감 (visual tactility)' 에 포커스를 맞추어 시각적 촉감을 유발하는 조형요인들을 살펴보고자 한다. 시각적 촉감이란 '눈으로 느낄 수 있는 촉각적 경험' 이라고 할 수 있다. 그림에서 시각적 촉감을 유발하기 위해서는 그것이 형성되는 과정을 살펴볼 필요가 있다. 시각적 촉감은 시각을 통한 간접적 촉감으로, 촉감형성과정에 있어 피부접촉을 통한 직접적 촉감과는 다른 과정을 가진다고 보았다. 즉 1차적으로 눈을 통해 만지고 싶은 접촉심리를 유발하는 촉각적 거리가 확보되고 2차적으로 촉감이 가지는 감각요인(거칠기, 결감, 탄력감)이 생성될 때 ‘시각적 촉감’이 형성된다고 할 수 있다. 시각적 촉감을 유발하는 조형요소로는 형태, 텍스처, 색채를 들 수 있다. 조형요소인 형태와 텍스처, 색채 모두 시각적 촉감 형성과정에 동시에 관계하지만, 각자의 특성으로 인해 조금씩 다른 방법으로 시각적 촉감 이미지 형성에 참여한다. 즉 형태는 1차 과정인 ‘만져서 느껴보고자 하는 심리’를 유발하는 요인과 관계되는 부분이 많다고 보았고, 색채는 색채가 가지는 감각적 성격 때문에 2차 과정인 촉각적 감각 부여와 관계가 있으며 텍스처는 촉각의 자극제로서 두 가지 모두에 크게 관여하는 요소로 보았다. 이러한 관점에서 시각적 촉감의 조형요소로서 형태, 텍스처, 색채를 사례를 통해 각각이 시각적 촉감과 관계되는 양상을 살펴보고 시각적 촉감을 유발할 수 있는 방법을 찾아보고자 한다. 최종적으로는 이론을 통해 살펴본 시각적 촉감 요인들을 작품제작에 활용함으로써 이 시대에 요구되는 디자인을 제시하고자 한다.;Unlike other arts, we depend entirely upon our eyesight when we appreciate painting. However, we do not simply look at the painting through our eyes, but we communicate with image through synesthetic interaction among the senses of hearing, touch, taste and smell together with our eyesight. This concept has clearer meaning in today's environment. First of all, the tendency to transfer utility-oriented functionalism design into sensibility design that keeps various sensual elements intact is putting much emphasis on other sensual elements other than eyesight in visual arts. Besides, the 'sense of touch' is a lot more emphasized in visual arts than other sensual elements as the contemporary society has been changed into the society based on digital media and image media. Our senses are said to have undergone the development of our special senses corresponding to the change in media. In this regard, the image media, among which the television is one of the representatives, lead our 'tactile participation' as a countermeasure against incomplete visual images due to the low resolution of the television, while the digital image equipped with two-way system consolidates these characteristics of participation. The method of 'participation’ enables us to change our senses when exposed to visual arts and there will be a vital change in our 'tactile sense,' in which we 'are willing to touch the painting or design with our hands' along with 'our eyesight' when appreciating them. Therefore, this study will focus on 'tactile sense,' one of our physical senses, which require us to pay attention in accordance with such periodic change. Fundamentally, visual arts are transmitted through our eyesight so that it is a good idea to take a look at 'visual tactility,' in which one can feel through our eyes in 'our tactile sense,' and the modeling elements that induce visual tactility. The visual tactility can be expressed as 'a tactile experience that can be felt through one's eyes.' In order to induce the visual tactility in paintings, one needs to take a careful look at the process of how it is formed. The visual tactility, an indirect tactile sense through one's eyes, has a different process from a direct tactile sense with skin contact in the process of how the tactile sense is formed. That is to say, primarily, the tactile distance inducing a mental state of wanting to touch through one's eyes is ensured. Secondly, the 'visual tactility' is formed when some sensual elements that the senses have (feeling of roughness, texture and elasticity) generated. The modeling elements that induce visual tactility include form, texture and colors. All of them are involved in the process of forming visual tactility, but each of them participates in forming the image of visual tactility in a little bit different way due to their individual characteristics. That is, the form is mostly involved in the element that causes one to have 'a mental state of feeling by touching' as the first level, the colors are connected with the endowment of the second level, tactile sense, due to the sensual characteristics that the colors have, and the texture is linked with the two aforementioned senses as an irritant of tactile sense. In this aspect, I would like to observe the aspects with regards to visual tactility through the examples such as form, texture and colors as modeling elements of visual tactility and to search for the method to induce visual tactility. In summary, I would like to suggest the design that is needed today by means of applying the elements of visual tactility specified in the theory to the creation of real works.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE