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절로의 미(美)의 철학을 적용한 다국적 기업의 CI 표현연구

Title
절로의 미(美)의 철학을 적용한 다국적 기업의 CI 표현연구
Other Titles
Study on the CI development for multi-national corporations employing the 'Nature Beauty Expression 'Philosophy
Authors
곽혜원
Issue Date
2005
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
세계가 하나의 지구촌을 형성하게 됨에 따라 오늘날 모든 분야의 활동이 국제화와 연관되어 진행되고 있다. 이에 따라 글로벌 기업의 아이덴티티의 중요성은 더욱 부각되고 있다. 다국적 기업들은 아이덴티티와 마케팅을 표준화시켜야 할 것이다. 글로벌 시대에 가장 효과적인 아이덴티티 전략은 해당 국가의 문화적 차이에 입각한 전략이다 한 기업의 아이덴티티는 그 사회의 구성원들에게 친숙하게 받아들여지는 고유한 문화적 특징이 반영되어 있는 경우가 많다. 그러나 이러한 현실에도 불구하고 다국적 기업들의 현지 문화적 특성의 반영 문제에 대한 연구는 미비한 실정이다. 기업의 아이덴티티 구축에 있어서 문화에 대한 이해와 문화적 분석틀 제시는 시대적인 명제이다. 세계화 추세에 따른 글로벌 기업의 아이덴티티에 있어서 사람들에게 어필할 수 있는 표현 전략이며 그 전개에 있어서 각국의 문화적 특수성을 고려하는 것이 글로벌 기업의 진정한 세계지향이고 원활한 글로벌 브랜드 전략의 이행이라고 사료된다. 본 연구에서는 다국적 기업의 아이덴티티 진행함에 있어서 한국의 전통적인 조형의식과 철학이 반영된 문화적 감수성을 반영하고자 하였으며, 많은 이론과 해석 중에서도 ‘절로의 미’ 를 적용하여서 다국적 기업CI의 재창조를 시도하였다. 절로의 미란 자연을 사랑하고 자연과의 합일을 이상으로 하는 한국인의 민족적 특성과 동양의 자연주의 사랑이 결합하여 인위적임을 배제한 '절로 그러한'자연성의 미이다. ‘절로의 미“로 표현된 글로벌 기업의 아이덴티티는 보다 한국인의 정서에 맞는 디자인을 제시해줄 것이다. 본 논문의 구성은 다음과 같다. I장은 서론 부분으로 본 연구가 갖는 목적과 연구의 범위와 방법을 서술하였고,Ⅱ장에서는 기업의 아이덴티티의 개념과 문화가 반영된 각국의 디자인 사례들에 대해서 살펴보았다. Ⅲ장에서는 한국미의 이해와 한국의 여러 가지 미의식에 대해서 알아보았다. Ⅳ장에서는 한국인의 미의식중인 하나인 절로의 미의식에 대해서 알아보고 절로의 미의 특징들과 사례를 연구하였다. V장은 본연구가 나름대로 해석한 절로의 개념으로 다국적 기업의 아이덴티티에 적용시켜 한국인의 정서에 맞는 디자인을 표현하고자 하였다. VI장은 절로의미를 적용시켜 표현한 다국적 기업의 아이덴티티에 대한 가능성에 대한 탐구의 결론이다.;Today most activities of all fields are performed under the context of globalization as the world has become one global community, driving even higher the significance of identity of global corporations. It is natural under this circumstance that multi-national corporations attempt to have standardized identity and marketing effort for the benefit of scale of economy. The most effective identity strategy in globalization is those that are formulated assimilating the local culture and tradition. It is often the case that the identity of a corporation is built upon the cultural characteristics familiar among local population. With the circumstance like this, however, studies are in short supply on assimilation of cultural characteristics onto the strategy of corporate identity. With corporate identities, it is the foremost prerequisite to have a framework for understanding and analysis of a local culture. In a global community, the identity of a corporation is a means to express itself to general and local population. It should be able to assimilate the cultural heritage of a country for the implementation of a global brand strategy.With identity independent from the local culture, it is close to impossible to establish the strong presence of a corporate identity in the 2market. This paper attempts to recreate the CI of multi-national corporations employing the 'Nature Beauty Expression' theory of Mr. Young-gi Kim, free from any artificial aesthetic endeavor. The 'self-expressive beauty'is the natural beauty that is expressed in and of itself, combining the Korean national heritage - respect for nature and alignment of human with it and the naturalism of the eastern civilization. It is believed that the CI of global corporations with the 'Nature Beauty Expression' will provide a design framework more appealing to the Korean population.
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