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dc.contributor.advisor장동훈-
dc.contributor.author이미경-
dc.creator이미경-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:11Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:11Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000011927-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172380-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000011927-
dc.description.abstract인터넷의 발명으로 사이버공간이 형성된 이래, 웹사이트나 카페를 이용한 그룹 커뮤니티의 발전은 사이버문화에 지속적인 변화를 이루어왔으며, 특히 블로그나 미니홈피의 특성을 이용한 개인용 커뮤니티는 우리나라의 사이버문화를 주도해 왔다. 사회의 변화와 함께 소비자들의 개성표현 및 참여에 대한 욕구가 증대되고, 여기에 디지털카메라와 카메라 휴대폰의 대중화가 뒤따르면서 개인의 생각이나 존재, 개성을 손쉽게 표현할 수 있는 미디어의 도구의 폭도 넓어졌다. 이러한 문화적, 기술적 변화를 바탕으로 하여 1인 미디어라는 온라인 매체가 급성장 하게 되었다. 정보통신부의 2005년도 상반기에 인터넷 이용현황에 의하면 우리나라 인터넷 이용자 10명당 4명은 미니홈피나 블로그를 운영하고 있는 것으로 나타나고 있다. 이에 본 연구에서는 관찰과 심층면접을 이용한 조사를 통하여 사용자들이 1인 미디어를 사용하는 원천적인 사용 동기를 살펴보고, 이들 요인을 바탕으로 사용자의 이용행태를 심층 분석하여 사용자 성향을 파악하였다. 그 결과 사용자들이 1인 미디어를 이용함에 있어 가장 적극적, 주체적으로 사용하고 있는 것은 이미지라는 것을 알 수 있었다. 문헌자료를 토대로 파악한 사용 동기인 인적 네트워크 유지 및 강화, 자아 표현의 욕구, 자기 PR 의지, 편리성, 상호 연결성에 있어서도 이미지는 항시 포함되는 요인 중의 하나임을 알 수 있었다. 또한 타인의 1인 미디어를 방문할 시에도 방명록과 함께 먼저 관심을 가지는 것이 사진 즉 이미지를 기반으로 하는 게시물임을 알 수 있었다. 그러나 이러한 이미지로 자신을 표출함에 있어서 타인에 대한 사생활 보호 측면에서의 불안감도 항상 가지고 있음을 알 수 있었다. 따라서 본 논문에서는 새로운 인터페이스 제안을 통하여 기존의 1인미디어에서 이미지 표현을 강화함과 동시에 사생활 공개 기능을 세분화시키는 것에 주력하였다. 또한 관리자 화면과 사용자 화면을 4가지 타입 화면안으로 제시하여 지속적인 사용성을 높이고자 하였다. 본 연구는 1인 미디어 자체에 국한 시켜 진행되었기 때문에 상호연결성을 가질 수 있는 전체 사이트 및 관련 어플리케이션의 구조 및 기능에 대해서는 한계점을 가지고 있으나 사용자 차원에서의 연구를 통하여 커뮤니케이션 수단으로서의 이미지를 기반으로 하는 1인 미디어를 제안하는 측면에서 의의를 찾을 수 있다.;Since cyberspace was formed by the invention of the internet, cyberculture has been made to undergo continuous change by the development of group community. Especially, individual community, which uses the characteristics of blog or mini-homepage, has been leading the Korean cyber-culture. As society has changed, the customers' desire to express their individuality and to participate in society has increased. Moreover, as digital camera and cell phone with the function of digital camera have got to be popularized, the instruments of media to easily manifest individual thought, existence and personality have become various. It is on the base of change of society and technology that on-line media called as one person media have grown rapidly. According to the survey carried out at the first half of 2005, four persons among ten persons who use internet are running mini-homepage or blog. Accordingly, this research was carried out to find out essential motivation to use one person media by means of observation and in-depth interview and to grasp users' inclination through thoroughly analyzing their modes to use them. As a result, it has been revealed that the users of one person media mainly employ 'image' most positively for them. Furthermore, image is always included as an element in the maintenance and reinforcement of human network, the desire of self-expression, the intention to advertise oneself, availability, and mutual relation, which are found out to be the motive to use one person media according to document materials. In the case of visiting another person's one person media, what most visitors firstly feel interest in is notice board based on pictures or image as well as visitor' book. However, those who have one person media are always anxious that their privacy might be invaded. For this reason, this research is devoted to suggesting new interface in order that not only can the expression of the image be more intensively used but also the functions to open privacy to the public can be made be diverse. In addition, it suggests four types of scene as scene for administrators and scene for users in order that one person media are more continuously used. This research is focused on one person media themselves. As a result, it has some limitations concerning whole site, and connected application's structure and function which are mutually related to one person media. Nevertheless, the significance of this research is found in that it approaches the matter on the side of users and suggests one person media based on the image as the means of communication.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 A. 연구 배경 및 필요성 = 1 B. 연구의 목적 및 의의 = 3 C. 연구의 범위 및 방법 = 4 Ⅱ. 이론적 배경 = 5 A. 1인 미디어 = 5 1. 1인 미디어의 개념 = 5 2. 1인 미디어의 특성 = 10 3. 1인 미디어 사용 동기 = 14 1)인적 네트워크 유지 및 강화 = 14 2)자아 표현의 욕구 = 18 3)자기PR 의지 = 21 4)편리성 = 24 5)상호 연결성 = 25 B. 1인 미디어 사례연구 = 27 1. 싸이월드 “미니홈피” = 27 2. 블로그 = 32 Ⅲ. 1인 미디어 사용자 연구 = 37 A. 사용자조사 구성 = 37 B. 참여관찰 = 43 C. 조사 결과 = 44 Ⅳ. 1인 미디어 인터페이스 제안 = 50 A. 개발과정 = 50 B. 제안설명 = 52 C. 제안화면 = 53 Ⅴ. 결론 = 62 참고문헌 = 64 Abstact = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2175432 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title1인미디어 사용동기에 따른 인터페이스 제안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe suggestion of interface according to the motivation to use one person media-
dc.creator.othernameLee, Mi-Kyung-
dc.format.pageix, 70 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 정보디자인전공-
dc.date.awarded2006. 2-
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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