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체육교사의 교육신념과 수업지식에 관한 연구

Title
체육교사의 교육신념과 수업지식에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Educational Belief and Teaching Knowledge of Physical Teachers
Authors
임종미
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 체육교사의 교육신념과 수업지식의 관계를 파악하여 체육교사들이 체육수업을 어떻게 이해하고 운영하는지에 대해 보다 심층적으로 제시하여 이로 인해 효과적인 체육수업이 될 수 있는 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 서울소재와 경기도 소재에 있는 조사 대상학교로 40개교에서 남,여 체육교사 총 200명을 선정하였으며 최종적으로 본 연구에 사용된 자료는 151명이었다. 본 연구에 사용된 도구는 Spodek의 신념분류기준과 Peters등이 제시한 신념측정도구(Beliefs Test Inventory)와 최윤정(1989), 오채선(1990) .김수영(1991), 한지혜(1992), 허혜경(1994), 황영란(1997)등의 교육신념에 관한 연구에서 사용한 설문지를 기초로 하였으며, 수업지식은 ‘수업계획’을 이용한 Grossman (1990)질문지와 안양옥(1995), 조재민(1996), 김수연(1997)의 선행연구를 참고한 설문지를 사용하였다. 자료분석 방법으로 수집된 자료의 통계처리는 데이터 코딩(data coding)과 데이터 크리닝(data cleaning)과정을 거쳐, SPSS(Statistical Package for Social Science) v. 10.0 통계패키지 프로그램을 활용하여 분석하였다. 이상의 연구방법과 절차를 통하여 분석된 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 단체운동영역에서의 체육교사의 교육신념은 성별, 연령별로는 차이가 나타나지 않았지만 경력이 높을수록, 현직교육 참여빈도가 많을수록 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 단체운동 영역에서의 체육교사의 수업지식은 교육과정에 관한 지식, 전략에 관한 지식, 수업목표에 관한 지식, 학생이해에 관한 지식이 높을수록 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 배경변인에서는 성별에서 유의한 차이가 나타났으나, 연령별, 경력별, 현직교육 참여빈도에서는 차이가 나타나지 않았다. 셋째, 단체운동 영역에서의 체육교사의 교육신념이 수업지식에 미치는 영향에서는 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과를 통해 단체운동영역에서의 교육신념이 높을수록 수업지식에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 즉, 단체운동에 대해 어떤 교육신념을 가지고 있느냐에 따라 단체운동을 지도하는 형태나 전략, 그에 따라 학생에 대해 파악하는 지식의 수준이 달라지는 것을 알 수있었다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 현재 학교현장에서 단체운동 영역을 지도시 틀에 박혀 있는 방법으로만 학생들을 지도하고 있는데 이는 체육교사들의 교육신념을 약화시킬 수 있는 요인으로 작용할 수 있다. 그러므로 체육교사들이 단체운동 영역에 해당하는 다양한 프로그램 참여할 수 있는 환경을 조성해 주어야 할 것이다. 또한 단체운동 영역에서 남자 체육교사가 여자 체육교사보다 지금까지 그 특성상 남자교사가 보다 선호되는 경향이 있고, 특히 단체운동 종목의 경우(축구, 농구, 야구 등) 여자보다는 남자가 접할 기회가 많고, 습득능력이 뛰어난 경향이 많기 때문에, 연수과정이나 수업진행 역시 남자교사에게 유리한 면이 많이 있기 때문인 것으로 나타났다. 따라서 이러한 지식의 불균형을 해소하기 위한 조치가 필요할 것이다. 또, 일반적으로 현직교육 참여빈도가 많을수록 수업에 대한 지식이 높을 것으로 생각되나 실제로는 큰 차이가 나타나지 않는 것으로 나타나 현재 운영되고 있는 체육교사의 교원연수에서 단체운동 영역에 대한 수업지식의 교육은 심도있는 검토가 필요할 것이다. 이러한 환경적 변화를 조성하여 체육교사의 교육신념과 수업지식을 높여준다면 보다 효율적인 체육수업을 기대할 수 있을 것이다.;This study aims to provide physical educators with basic data of effective physical education by understanding the relation between educational beliefs and teaching acknowledge level of them, and by presenting in more depth how they understand to operate it. It made a survey on 200 men and women physical educators of 40 schools located in Seoul and Gyeonggi-do, and used 150 persons among them as final data of this study. It applied questionnaire, which is used in Spodeks Beliefs Classification Standard and Peters Beliefs Test Inventory, and Choi Yoon Jung (1989), Oh Chae Sun (1990) and Kim Su Youngs (1991) A Study of Educational Beliefs, to basic data. Also, it applied Grossmans (1990) questionnaire used Teaching Plan, and questionnaire consulted An Yang Ok (1995) and Kim Su Yuns (1997) preceding studies to teaching acknowledge. For data analysis, it took statistics on program of SPSS (Statistical Package for Social Science) v. 10.0 through the data coding and data cleaning. Above study results are as follows. First, for educational beliefs of physical educators in the group exercise field, it showed that there is no difference in sex and age. But it has an affirmative effect upon high career and participating frequency in present education. Second, for teaching acknowledge of them in the field, it has an affirmative upon highness of acknowledge such as the curriculum, teaching strategy, teaching goal and understanding students. Also, for background variables, there is a significant difference in sex, but there is no difference in age, career, participating frequency in present education. Third, there is a significant difference between the educational beliefs and teaching acknowledge. In the result, it showed that it has an affirmative effect upon high educational beliefs in the group exercise field. The physical educators are only now guiding students as conventional system for guidance of group exercise field in school, which can function as factor that deteriorate the educational beliefs of physical educators. It must therefore promote the environment so that they can participate in various programs corresponding to the group exercise field. In addition, men educators tend to be preferred to women educators in the group exercise field characteristically, which the men have more opportunities that can get access to the field, have more learning ability, and have still more advantage in the training process or teaching progress than the women. It has to take measures that can settle an inequality of this knowledge. It is natural that if participating frequency in present education is high, there is also rich in teaching knowledge. But, in fact, its a little surprise that there is no all the difference between these things. Accordingly, It has to give careful consideration to the education of teaching knowledge for the group exercise field in physical educators training that is now running. If it promotes this environmental change to raise the educational beliefs and teaching knowledge of physical educators, it will be able to expect more effective physical education.
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