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창작무용 수업에 있어서 협동학습이 학업성취와 학습태도에 미치는 영향

Title
창작무용 수업에 있어서 협동학습이 학업성취와 학습태도에 미치는 영향
Other Titles
Effect of Cooperative Learning in Creative Dance on the Academic Achievement and Learning Attitude by sex
Authors
이정숙
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신상미
Abstract
본 연구는 창작무용 수업에서 협동학습과 전통적 소집단 학습이 학습자의 학업성취도와 학습태도에 미치는 효과와 성별에서의 효과를 확인하고 분석해보는데 목적이 있다. 먼저 창작무용에서의 협동학습 현황과 문제점을 살펴보기 위해 교사용 설문지를 작성·조사하였고, 이것을 참고로 STAD 모형을 이용한 창작무용 프로그램을 개발하여 12차시 실시하였으며, 실험집단과 비교집단의 연구문제 검증을 위하여 기술통계치, 공변량분석 그리고 이원변량 분석을 하였으며, 유의수준은 P<.05이고, 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 창작무용교육에서 협동학습이 전통적 소집단학습보다 학습자의 학업성취도에 보다 효과적이다. 둘째, 협동학습에서의 학업성취는 남·녀별로 미치는 영향에 차이가 없다. 다만, 하위영역에서 독창성은 남학생보다 여학생에게 더욱 효과가 있다. 셋째, 창작무용교육에서 협동학습이 전통적 소집단 학습보다 학습자의 학습태도에 보다 효과적이지 않다. 넷째, 협동학습에서의 학습태도는 남·녀별로 미치는 영향에 차이가 없다. 다만, 하위영역에서 교사관계에 대한 학습태도는 남학생보다 여학생에게 더욱 효과가 있다. 그러나 이 연구는 여러 형태의 협동학습 모형 중 STAD모형만을 사용하였고, 적용기간이 12차시로 비교적 짧은 기간이며, 실험집단과 비교집단의 학습자들이 실험시간외의 상호작용은 통제하지 못했고, 협동학습에서 중요시되는 학생들의 내적 상호작용의 과정이 분석되지 못했다는 점에서 일반화하기에는 한계점을 가진다. 또한 협동학습이 교육현장에서 활발히 적용되기 위해서는 다음과 같은 연구들이 계속되어야 한다. 첫째, 협동학습이 학습태도에 효과적인가에 대한 많은 연구들의 결과는 일관적이지 못하므로 장기적이고 체계적인 연구가 필요하다. 특히 협동학습에서 무용교육에 대한 연구는 부족한 편이므로 무용수업의 개선과 효과적인 목표달성을 위해서 많은 연구가 필요하다. 둘째, 이 연구에서는 성적에 따라 집단을 구성하였으나, 다양한 방법에 의한 집단 구성에 대한 연구도 필요하다. 셋째, 학교급별, 도시와 농촌 지역별 등 다양한 대상에 대한 연구도 필요하다. 넷째, 학습내용에 따라 어떠한 모형을 활용하는 것이 효율적인지에 대한 연구가 필요하다. 다섯째, 집단보상과 개인보상, 그리고 혼합형보상 등 보상구조에 대한 다양한 연구가 필요하다. 여섯째, 창작무용과 협동학습에서 각각의 영역뿐 아니라 포괄적 평가가 이루어질 수 있도록 평가의 구체적 연구가 필요하다.;This study aims to analyze the effect of cooperative learning and traditional small group learning in the creative dance instruction on the academic achievement and learning attitude of learner, and the coeducational classes. Above all, it made a survey on teachers to examine the present status and problems of cooperative learning in the creative dance. In the light of this, it developed the creative dance program using STAD model to conduct twelve times, which made an analysis of descriptive statistics, covariance and two-factor variance for the fixed verification by hypothesis (significant level is P<.05). The results are as follows. First, the cooperative learning has more effect on the academic achievement of learner than the traditional small group learning in the creative dance instruction. Second, the academic achievement has no effect on sex in the creative dance instruction. But the originality has more effect on schoolgirl than schoolboy only in the lower category. Third, the cooperative learning has more effect on the traditional small group learning than the learning attitude of learner in the creative dance instruction. Fourth, the learning attitude has no effect on sex in the cooperative learning. But the learning attitude of teacher relation has more effect on schoolgirl than schoolboy only in the lower category. This study made an application of only STAD model among various cooperative learning models during relative short period of the 12th. Accordingly, given that learners of experimental group and comparative group didn't control an interaction except experimental time, and that didn't analyze internal interaction process of students valued in the cooperative learning, this study is limited to generalization. For an active application of cooperative learning, it must continue the following studies. First, as the result of many studies on how the cooperative learning has effect on the learning attitude, is not consistent, it has to continue long and systematic study. Particularly, as it is short of a study on dance instruction in the cooperative learning, many studies need for the improvement of dance instruction and effective attainment of its goal. Second, even if this study grouped according to record, it is necessary to study the grouping by various methods. Third, it is necessary to study various objects such as school level, urban district and rural district. Fourth, it is necessary to study on how effective is any model according to the learning. Fifth, it is necessary to study various compensation structures such as group compensation, individual compensation and the mixed compensation.
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