View : 36 Download: 0

언어기능 향상을 위한 동화 재즈 챈트 적용 초등 영어 프로그램 개발

Title
언어기능 향상을 위한 동화 재즈 챈트 적용 초등 영어 프로그램 개발
Other Titles
Developing Elementary English Program for improving Language function : applied Jazz Chant fairy tales
Authors
우윤주
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 초등교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
English, the universal language, has become more and more important in this age of internationalization, globalization and information. To meet this demand of individual and times, the Ministry of Education included elementary English in the formal subjects from 1997 and also the Ministry stated clearly that the elementary English curriculum has to focus on the verbal (language) function that is basic in communication in order that students to understand English using in daily life and to foster expressing ability. But in the school, usually they practice only one or two language functions that can not meet demand of the developing 4 verbal function such as listening, speaking, reading and writing so it has limit in improving verbal function. So this study has a purpose of developing elementary English Program that applied Jazz Chant fairy tales as a strategy of improving verbal function and that can be applied to the school spot. The program developed by this study was accomplished according to Grave(1996)'s curriculum design procedure, and the current demanding and needs in the elementary English education which can be rational source for the Program procedure was suggested by the analysis of the students and the teachers needs, and the learning object was established in the basis of the communication function that is stated in the curriculum, and the unit teaching-learning course was organized by establishing specific expression of Jazz Chant fairy tales which is suitable to the object as principal teaching items. In this Program, one unit is consisted of 4th grade and the 4th grade activity is restructured of 9 steps progress procedure of Graham's Jazz Chant fairy tales as 3 steps to be suitable to this program; 1st step activity is Story telling, 2nd step is Jazz Chant, 3th step is Practice & Perform activity and Every unit has activity as beyond description, for example 1th activity is story telling, 2nd activity is Jazz Chant fairy tales, 3,4th activities are Practice and Perform and they are based on the correspondent strategy. The developed Program was implemented by the 30 students, 6th grade in S elementary school which is located in Dong-jak Gu , 20th grade in 8 weeks. To improve and validate the Program the evaluation was implemented by paper and pens assessment for listening, reading, writing function test and practical assessment for speaking function before and after the session. The result of the assessment was analyzed in dependent sample t-certification by the statistical data program SPSS/WIN. At the same time, in addition to evaluation of the development degree of the language function, that of emotional reaction to English was made by assessment of teacher's journal and student's journal, program response questionnaire and reaction to the English class from before and after test. The result of the survey showed that applying the Jazz Chant fairy tales in elementary English program has a statistically significant differences (p<.05) in the language function when compared to the former evaluations. So we can say this Program has an effect on developing language of children. In addition, it showed that during the time of the analysis of the program reaction questionnaire and the teacher and student journal, the attitude such as interest and self confidence has progressed. And through before- after reaction questionnaire, we could draw a positive reaction so that interest and concerns for English has advanced. These results mean that this Program leads out the interest and concerns for English and makes students have positive attitudes in it and further more it helps students achieve good language function.;국제화·세계화·정보화 시대를 맞이하여 세계 공통어인 영어의 중요성이 날로 높아지고 있다. 이러한 개인적·시대적 요청에 따라, 교육부는 1997학년도부터 초등 영어를 정규 교과목으로 도입하여 실시하고 있으며, 초등학교 영어 교육과정은 학생들이 일상생활에서 사용하는 기초적인 영어를 이해하고 표현하는 능력을 기르기 위해, 의사소통의 바탕이 되는 언어기능 교육에 중점을 두도록 명시하고 있다. 그러나 학교 현장에서는 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 의 네 가지 언어기능의 향상과는 동떨어진 한 두 가지 언어기능만을 연습할 수 있는 단편적인 활동이 주로 이루어지고 있어 언어기능의 향상에 한계를 갖고 있다. 이에 본 연구는 언어기능 향상의 한 방안으로 동화 재즈 챈트(Jazz Chant fairy tales)활동 적용 초등 영어 프로그램을 개발하여 아동들의 언어기능을 향상시키고, 이를 학교 현장에서 적용할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 본 연구에서 개발한 프로그램은 Grave(1996)의 교육과정 설계 절차에 따라 이루어졌으며, 프로그램 절차에 요구되는 합리적 근거가 될 수 있는 현재 초등 영어 교육에 대한 개선과 요구 내용을 학생, 교사 요구조사 분석을 통해 마련하였고, 교육과정에 명시되어 있는 의사소통기능을 바탕으로 학습목표를 설정하고, 목표에 적합한 동화 재즈 챈트의 구체적 표현과 학습단계를 교수요목으로 설정하여 단원별 교수-학습 과정을 설정, 조직하였다. 본 프로그램에서는 한 단원이 4차시로 구성되었으며 4차시 활동은 Graham(1988)의 동화 재즈 챈트 9단계 진행 절차를 본 프로그램에 맞게 3단계로 재구성하여 1단계 활동은 스토리텔링(Storytelling), 2단계 활동은 재즈 챈트(Jazz Chant), 3단계 활동은 시연 연습 및 시연(Practice & Perform) 활동으로 재조직하고, 각 단원의 1차시 활동은 스토리텔링 활동, 2차시 활동은 재즈 챈트 활동, 3ㆍ4차시 활동은 시연 연습 및 시연 활동으로 각 차시를 구성하고 해당되는 전략을 바탕으로 차시별 교수-학습 과정을 구성하였다. 개발된 프로그램은 동작구에 위치한 S초등학교 6학년 30명을 대상으로 20차시가 8주 동안 실시되었고, 프로그램 평가는 프로그램을 개선하고 타당화하기 위해 프로그램 실시 이전과 이후에 듣기, 읽기, 쓰기기능 검사를 위한 지필평가와 말하기기능 검사를 위한 실기평가를 실시하였다. 이 때, 검사 결과는 SPSS/WIN 통계 프로그램을 이용하여 종속표본 t-검정으로 분석하였다. 또한 교사 저널과 학생 저널, 프로그램 반응 설문지를 사용하여 언어기능 향상 정도뿐만 아니라 아동의 영어에 대한 정의적 반응도 함께 평가하였다. 언어기능 향상을 위한 동화 재즈 챈트 적용 초등 영어 프로그램 실시 결과, 사전ㆍ사후 검사 결과 비교에 있어서 프로그램 실시 집단의 언어기능은 통계적으로 유의미한 차이(p<.05)를 보였다. 따라서 본 프로그램은 아동의 언어기능 향상에 효과가 있다고 할 수 있다. 또한, 교사ㆍ학생 저널과 프로그램 반응 설문지를 분석 결과를 통하여 영어에 대한 흥미와 자신감 등의 정의적 측면이 향상되었으며 영어 수업에 대해 흥미와 관심이 높아졌다는 긍정적 반응을 이끌어낼 수 있었다. 이는 본 프로그램이 우리 나라 초등학교 현장의 영어 교육에 대한 학생, 교사의 요구에 맞게 영어에 대한 흥미와 관심을 풍부하게 하여 영어 학습에 대한 바람직한 태도를 가지게 함으로써 궁극적으로 아동들의 언어기능을 향상시키는데 효과적임을 보여준다고 할 수 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 초등교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE