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전통음식문화교육에 대한 유아교사의 인식과 운영실태조사

Title
전통음식문화교육에 대한 유아교사의 인식과 운영실태조사
Other Titles
Early Childhood Teacher's Understanding and Current Situation of in Administration of the Korean Traditional Food Culture Education
Authors
박진희
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아교사의 전통음식문화교육에 대한 인식과 운영현황을 알아보고 유아기 식생활에 관한 전통문화 교육의 기초 자료를 마련하는 것이다. 이와 같은 연구 목적을 위해 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 유아교사들의 전반적인 전통음식문화교육에 대한 인식은 어떠한가? 1-1. 유아교사들의 전통음식문화교육에 대한 인식의 정도는 어떠한가? 1-2. 유아교사들의 전통음식문화교육에 대한 인식의 정도는 교사들의 배경변인(학력, 교육경력, 근무기관의 유형)에 따라 차이가 있는가? 2. 유아교사들의 전통음식문화교육에 대한 운영실태는 어떠한가? 2-1. 유아교사들의 전통음식문화교육에 대한 운영실태는 어떠한가? 2-2. 유아교사들의 배경변인(학력, 교육경력, 근무기관의 유형)에 따른 전통 음식문화교육에 대한 운영실태는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울시와 경기도 일부지역에 소재하고 급식을 시행하는 유치원과 어린이집에 재직 중인 교사 258명이다. 연구도구는 전통음식문화교육에관련된 문헌 및 관련 연구를 기초로 하고, 본 연구의 연구문제에 준하여 연구자가 직접 작성한 질문지를 사용하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서는 각 문항마다 빈도와 백분율을 산출하고, 변인 간 통계적으로 유의한 차이가 있는지를 알아보기 위하여 χ²검증을 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 전통음식문화교육에 대한 유아교사의 인식을 살펴본 결과 대부분의 교사들이 필요하다고 인식하고 있었다. 필요한 이유로는 우리 고유의 문화를 전달하기 위해, 외래음식에 익숙해져 있는 유아들의 식생활을 우리 고유의 식생활로 개선하기 순으로 나타났다. 연수의 경험은 거의 없는 것으로 나타났으며, 전통음식문화교육에 대한 연수에 대부분 참석하려 하였고, 연수내용으로는 전통음식을 직접 요리하는 것과 같은 체험중심의 연수를 원하였다. 전통음식문화교육에 대한 부모교육은 필요하지 않다고 인식하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사들의 전통음식문화교육에 대한 운영실태를 알아본 결과는 다음과 같았다. 전통음식문화교육을 유아교사 대부분이 연간교육계획안을 작성하지 않고 가끔 하는 것으로 나타났으며, 특정 생활주제와 관련하여 가장 많이 실시하였다. 전통음식문화교육의 내용을 살펴보면 ‘전통음식의 재료와 종류에 대해 소개하기’가 가장 많았으며, ‘전통음식의 조리도구와 식기류 소개’를 가장 적게 하는 것으로 나타났다. 변인별 검증 결과 경력이 많을수록 ‘다른 나라 음식과 비교하기’를 더 많이 하는 것으로 나타났다. 전통식사예절지도 중 가장 많이 실시하는 것은 ‘즐거운 이야기하기’와 ‘음식물이 입 속에 있을 때 입을 다물고 먹기’였다. 가장 실시하지 않은 내용으로는 ‘국그릇, 밥그릇을 들고 먹지 않기’와 ‘음식을 다 먹은 후 수저 제자리에 놓기’였다. 전통식사예절지도 방법으로는 급·간식시간에 수시로 하는 것으로 나타났다. ‘어른이 먼저 앉기’, ‘어른이 수저 먼저 들기’, ‘밥그릇 긁는 소리 내지 않기’에서는 경력이 많을수록 더 많이 지도하는 것으로 나타났다. ‘음식과 물을 마실 때 소리 내지 않기’는 어린이집 보다 유치원에서 더 많이 지도하는 것으로 나타났다. 전통음식문화교육활동으로는 이야기나누기를 가장 많이 했으며, 가장 적게 하는 교육활동은 게임과 과학 활동이었다. 간식, 급식, 동시, 역할놀이, 판게임, 텃밭에서 전통음식재료 키우기는 기관유형에 따라 유의한 차이가 나타났는데, 간식, 급식은 유치원 보다 어린이집이, 동시, 역할놀이, 판게임, 텃밭에서 전통음식재료 키우기는 어린이집 보다 유치원에서 더 많이 하는 것으로 나타났다. 기관에서 급식과 간식으로 제공하는 전통음식과 그에 따른 유아들의 기호도를 조사한 결과 밥류에 대한 기호도는 흰밥〉잡곡밥〉비빔밥〉콩나물밥 순으로 나타났다. 밥 이외의 주식에 대한 기호도는 만두국〉떡국>국수>수제비 순이며, 국·찌개류의 기호도는 갈비탕>삼계탕>설렁탕>콩나물국>육개장, 된장찌개>순두부찌개>김치찌개>생선찌개 로 나타났다. 찜·조림류에 대한 기호도는 장조림>닭조림>돼지갈비찜>두부조림>생선조림>연근조림>콩조림, 달걀찜>북어찜>깻잎찜 순이었다. 볶음류에 대한 기호도는 불고기>돼지고기볶음>오징어볶음>낙지볶음 순이며, 전·구이류에 대한 기호도는 생선구이>생선전>해물파전>빈대떡>부추전>애호박전 순이다. 나물류에 대한 기호도는 잡채>기타숙채>콩나물>오이생채>무생채>도라지생채이며, 김치에 대한 기호도는 배추김치>깍두기>열무김치>오이소박이 순이다. 가장 좋아하는 떡은 꿀떡, 송편이며, 가장 싫어하는 떡은 호박떡과 시루떡이다. 가장 좋아하는 음청류는 화채, 식혜이며, 가장 싫어하는 음청류는 수정과와 오미자차로 나타났다. 가장 좋아하는 과정류는 한과이며, 가장 싫어하는 과정류는 다식이었다. 밥류에서는 콩나물밥, 그 외의 주식으로는 국수를 국·찌개류에는 설렁탕과 생선찌개, 찜·조림류에서는 깻잎찜과 북어찜을 볶음류에서는 낙지볶음, 전·구이류에서는 빈대떡, 나물류에서는 도라지생채를 김치류에서는 오이소박이를 기관에서 가장 적게 제공하는 것으로 나타났다. 떡류, 음청류, 과정류 중에서 제공하지 않는 종류와 양이 더 많았는데, 호박떡, 증편, 오미자차, 다식을 가장 적게 제공하는 것으로 나타났다. 요리활동을 하는 횟수를 알아본 결과 한 학기에 1-2회가 가장 많았으며, 가장 많이 하는 요리활동으로는 송편, 주먹밥, 김치 만들기 순이며, 요리활동 시 조리도구와 식기류는 거의 사용하지 않은 것으로 나타났다. 전통음식문화교육의 견학지로 지역사회내의 견학지를 가장 많이 다녀왔으며, 다음으로 전통문화교육체험지, 박물관 순으로 나타났다. 전통음식문화교육 보유 자료로는 음률자료, 도서자료 순으로 많았으며, 가장 적은 보유 자료는 측정기구와 같은 과학 활동 자료였다. 도서, 미술자료, 음률자료에서 기관별 유의한 차이를 보였는데, 유치원에 비해 어린이집 보유현황이 낮았다. 사용하는 교사용 자료는 유치원 교육활동지도자료집을 가장 많이 사용하였으며, 다음으로 컴퓨터 자료, 전통문화교육자료-음식편이었다. 전통음식문화교육에 대한 문제점을 알아본 결과 교사의 사전 지식 부족으로 인식하였다. 활성화방안으로는 교재교구의 개발로 나타났으며, 활성화방안에 대해 학력과 기관유형별로 유의한 차이를 보였다. 2년제 대학 졸업 이하에서는 교재교구개발, 유아의 현장견학기회부여, 유아 입맛에 맞는 음식 개발 순으로 나타났다. 4년제 대학 졸업 이상 학력에서는 교재교구개발, 유아의 현장견학기회 부여, 교사의 인식개선 순으로 나타났다. 유치원에서는 교재교구개발 유아의 현장견학기회부여, 교사의 인식 개선 순으로 나타났고, 어린이집에서는 교재교구개발, 유아의 현장견학기회부여, 유아의 입맛에 맞는 음식의 개발 순으로 나타났다.;This study was conducted in order to find out early childhood teachers' understanding and current situation of the administration of the Korean traditional food culture education. The conclusions of this study will be used to create basic, preliminary materials for the education of the Korean traditional food culture. The following list contains the research questions for this study. 1. What is the overall level of cognition of the Korean traditional food culture among early childhood teachers? 1-1. What is the overall level of cognition of the Korean traditional food culture among early childhood teachers? 1-2. How does the background of teachers (final degree of education, length in teaching experience, working educational institution) affect the degree of the cognition of the Korean traditional food culture among early childhood teachers? 2. What is the current situation regarding the administration of the Korean traditional food culture by early childhood teachers? 2-1. What is the current situation regarding the administration of the Korean traditional food culture by early childhood teachers? 2-2. How does the background of teachers (final degree of education, length in teaching experience, working educational institution) affect the administration of the Korean traditional food culture education? This study was conducted with 258 current early childhood teachers working in kindergartens and day-care centers with school lunch programs located in the metropolitan Seoul and the surrounding cities in Kyonggi province. The research tools used were survey questionnaires made by the author based on the relevant references in the field of traditional Korean food culture education. The collected data were analyzed statistically by calculating the frequency and percentage of occurrences, and the χ²-test was performed to determine the statistical significance of individual variables. The conclusions of this study are follows. Frist the most of teachers recognized the need of the Korean traditional food culture education. The order of reasons given were to teach the Korean traditional food culture, to change the children's westernized food culture to the Korean traditional food culture, etc. Relevant training workshops were virtually lacking although many of the teachers wanted to participate in such workshops. The teachers wanted hands-on type workshops in which they get to actually cook traditional Korean food. It was shown that there is no need for a separate Korean traditional food culture education by children's parents. Second, the current administration of the Korean traditional food culture education by childhood teachers is as follows. The Korean traditional food culture education was given to children occasionally without any prior yearly planning, and most of the occurrences dealt with specific subject matters in life. The most frequent content of such education was regarding types and ingredients of different Korean traditional food. The least frequently taught subject was the cooking tools and tableware used in preparing Korean traditional food. According to the statistical analysis, the more experienced teachers taught the subject about the comparison between the foods from the different countries. The most frequently taught traditional table etiquette at the table were having pleasant conversations and keeping mouth closed while chewing. The least taught traditional etiquettes were not lifting rice and soup bowls at the table and laying chopsticks on the proper place after a meal. The etiquette education was given frequently during meals and snacks. More experienced teachers taught more frequently on sitting first by the elderly using of table utensils first by the elderly and not making a scratching sound with a spoon and a bowl. Not making sound when eating and drinking was taught more in a kindergarten than a day-care center. Having a conversation at the eating table was the most freqently taught activity during the Korean traditional food culture education, while the least carried out activities were game and science activities. After statistically reviewing the teachers‘ background, it was shown that teachers with higher education degrees were feeding children more traditional Korean food as snacks. School lunch, nursery rhyme, role playing, board games, and growing Korean traditional food ingredients in a kitchen garden showed differences among kindergartens and day-care centers. School lunch program was more common among day-care centers, while nursery rhyme, role playing, board games, and growing Korean traditional food ingredients in a kitchen garden were more common among kindergartens. The following shows the children's preferences of various food categories given during school meal and snack times. For rice, the order of preference is given by plain white rice〉rice mixed with cereals〉bibimbab〉rice cooked with bean sprouts. The order of preference for other major food besides rice is given by dumpling-guk〉dduk-guk〉noodles〉sujebi. For soups, it was galbi-tang〉samgye-tang〉sullung-tang〉bean sprout soup〉yukgyejang. For stew soup, it was soybean paste jigye〉sun-tofu jigye〉kimchi jigye〉fish soup. For hard-bolied dishes, it was beefjorim〉 chicken-jorim〉 tofu-jorim〉fish-jorim〉lotus sprout-jorim〉bean-jorim. For smothered dish, it was egg-jjim〉dried pollock-jjim〉sesame leaf-jjim. For stirfried food, it was bulgogi〉pork stir fry〉squd stir fry〉octopus stirfry. For jun or gui, it was fish-gui〉fish junseafood/green onion-jun〉bindae-dduk〉leek-jun〉young squash-jun. For cooked potherbs, it was jabchae〉gitasukchae〉kongnamul〉cucumber sangchae〉radish sangchae〉bellflower sangchae. For kimchi, it was cabbage kimchi〉ggakduki〉young radish kimchi〉cucumber sobakyi. The most liked dduk were ggul dduk and songpyun, while the most disliked dduk were squash dduk and searudduk. The most liked beverages were hwachae and shikhae, while the most disliked ones were sujeonggwa and omija tea. The most liked confectionery were Korean traditional cookies, while the most disliked one was dashiki. Rice ccked with bean sprouts, noodles, sullung-tang and fish soup, sesame leaf-jjim and dried pollock-jjim, octopus stir fry, leek-jun, bellflower sangchae, and cucumber sobakyi were the least offered food items among institutions participating in this study. For dduk, beverage, and confectionary food, there were more food types not offered to childern. Squash dduk, jeungpyun, omija tea, and dashiki were least frequently offered. According to the survey result, it was shown that the number of cooking activities in one semester was one to two on average. Songpyun was most frequently, followed by Jumuckbob, and Kimchi. During such an activity, virtually no cooking utensil or tableware was used. Most frequently, teachers took children on a local field trip for the Korean traditional food education, followed by Korean traditional culture education centers and museums. The volume of relevant educational materials at hand regarding the Korean traditional food culture was decreasing in the order of audio materials, book, etc. The least possessed materials were measurement instruments used in various scientific activities. it was also shown that day-care centers were less equipped than kindergartens. The most widely used teaching material for teachers was the collection of early childhood education activity teaching guide, followed by electronic teaching materials and the collection of the traditional Korean cultural education on food. The most perceived problem in the Korean traditional food culture education was the lack of teachers' prior knowledge. For a more activated education, teachers saw the development of educational tools as the most urgent need. However, the methods for a more activated education showed differences among different institutions and teachers with different educational backgrounds. The 2-year junior college-graduate teachers answered the development of new educational tools, more children's field trips and development of new food items for children's taste in order of frequency. The 4-year university-graduate teachers answered the development of new educational tools, more children's field trips and teachers' better cognition in order of frequency. Teachers in kindergartens answered the development of new educational tools, more children's field trips and teachers; better cognition in order of frequency, while teachers in day-care centers answered the development of new food items for children's taste in order of frequency.
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