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ICT 기자재 활용 수업에 대한 유치원 교사의 인식과 실태

Title
ICT 기자재 활용 수업에 대한 유치원 교사의 인식과 실태
Other Titles
A Study on Teacher's Understanding and Actual Conditions about ICT-Powered Education in Kindergarten
Authors
박선영
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 ICT(Information & Communication Technology) 기자재 활용 수업에 대한 유치원 교사의 인식에 대해 알아보고 교육현장에서의 활용정도와 이에 따른 문제점과 개선방안을 찾는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원에서 ICT 기자재 활용 수업에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 2. 유치원에서 ICT 기자재 수업 활용 실태는 어떠한가? 3. 유치원에서 ICT 기자재 활용 수업의 문제점과 개선 방안은 무엇인가? 본 연구의 대상은 대전광역시에 소재한 공 · 사립 유치원 교사 316명 이었다. 연구를 위해 설문지를 사용했으며 도구는 교육정보화 기자재 활용실태 조사연구(한국교육학술정보원, 1998), 초·중등학교 정보화기기 보급정책 및 활용성 제고방안(한국교육학술정보원, 2003), 교단선진화 기자재 활용 현황과 현황에 대한 교사의 인식에 대한 조사연구(김윤경, 1999)를 기반으로 연구목적에 맞게 질문 내용을 재구성하고 일반적 설문지 작성법을 참조하여 연구자에 의해 작성되었다. 연구도구의 하위영역은 유치원에서 ICT 기자재 활용수업의 필요성과 교육적 효과에 대한 교사의 인식, ICT 기자재 활용 수업의 실태, 유치원에서 ICT 기자재 활용 수업의 문제점 및 개선방안이며 총 40문항으로 구성되어 있다. 수집된 자료는 Windows SPSS 13 을 이용하여 x2검증을 하였고 설문지 항목이 양적변수로 이루어진 문항은 t-검증과 분산분석을 실시하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, ICT 기자재를 활용한 수업의 필요성과 교육적 효과에 대해 유치원교사 대부분이 ICT 기자재를 활용한 수업이 필요하다고 인식하고 있었으며, 교육적으로 효과가 있다고 생각하고 있는 것으로 나타났다. 또한 ICT 기자재 활용 수업이 유아의 흥미와 동기를 유발하고, 경험영역을 확대 시켜주는데 도움이 되며 ICT 기자재를 활용한 수업 후 만족도에 대해서도 대부분 긍정적으로 인식하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 유치원 교사의 ICT 기자재 활용 능력은 대부분 기본적 조작 능력이 가능하고 상당수는 소프트웨어 및 인터넷을 자유자재로 활용할 수 있는 수준이었으며, ICT 관련 연수를 받은 교사가 그렇지 않은 교사에 비해 ICT 기자재 활용능력이 높게 나타났다. 즉 연수경험과 교사의 기자재 활용능력의 상관관계를 볼 수 있다. 유치원 교사의 ICT 기자재 활용정도는 대부분의 유치원교사(92.4%)들이 거의 매일 활용(31.5%)하거나 주 3회 이상(31.5%) 활용하고 공립이 사립보다 더 많이 활용하고 더 자주 활용하고 있는 것으로 나타났다. 또한 유치원 수업에 기자재를 활용함에 있어 교육 목표나 학습내용을 가장 많이 고려하여 집단 활동 시간에 교육용 소프트웨어를 활용한 수업을 주로 하는 것으로 나타났다. 유치원의 ICT 기자재의 낙후 정도는 양호한 편이나 담당자가 따로 없는 곳이 많아 관리가 미흡한 실정인 것으로 나타났다. 셋째, 유치원에서 ICT 기자재 활용 수업에서 활용할 자료의 부족을 가장 큰 문제점으로 응답하였고, 기기활용을 위한 자료제작 외 업무가 많고, ICT 기자재를 활용한 수업이 필요하다는 교사의 인식 부족이 큰 장애요인으로 나타났다. 이러한 문제점에 대한 개선방안으로는 자료개발 및 보급의 확대를 가장 많이 응답했으며 다음으로 교사연수와 기기의 보완을 들었다. 유치원 교사들은 기자재의 관리를 위해 전담인력의 배치를 희망하며 교사의 기기 조작능력을 향상시켜야 한다고 생각하고 있었으며 교사 연수로 학습자료 제작과정 연수를 가장 많이 희망하는 것으로 나타났다.;The purpose of this study was to examine how kindergarten teachers recognize ICT-powered education in kindergarten and in which way ICT-powered education was provided in kindergarten. For that purpose, the following research questions were posed: 1. How much do kindergarten teachers understand the necessity and educational effectiveness of ICT-powered education in kindergarten? 2. To what extent do kindergarten teachers offer ICT-powered education? 3. What is problems and reform measures relating to ICT-powered education in kindergarten? The subjects in this study were 154 teachers who worked at national, public kindergarten, 162 teachers who worked at private kindergarten in Daejon city, on whom a survey was conducted. A survey was conducted with 40-item questionnaires that covered the understanding about educational effectiveness of ICT-powered Education in kindergarten, the possession of ICT equipment, problems and reform measures relating to ICT-powered education. For data processing, frequency analysis and x2 test were implemented to gain information on the actual conditions of ICT-powered education in kindergarten, and t-test and one-way ANOVA was employed to find out their understanding abut ICT-powered education in kindergarten and track any possible significant intergroup gaps. The findings of this study were as follows: First, as for the educational effectiveness of ICT-powered education in kindergarten, the national, public and private kindergarten teachers were most satisfied with that. The more kindergarten teachers have higher level of academic ability, the more kindergarten teachers were satisfied with the effectiveness of ICT-powered education. And national and public kindergarten teachers were more satisfied with the effectiveness than private kindergarten teachers. Second, concerning actual conditions about ICT-powered education in kindergarten, the most frequent ICT equipment was computer. The equipment of private kindergarten were too old for use compared with those of national, public kindergarten. And national, public kindergarten teachers used ICT equipment more often rather than private kindergarten teachers. Third, the most common problem about ICT-powered education was the insufficiency of materials to use. And obstacles to ICT-assisted instruction was false understanding about ICT-powered education. What's most needed for ICT-assisted instruction was expansion of educational materials and teacher training about making educational materials.
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