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5∼7차 교육과정에 따른 대학수학능력시험 세계 지리 문항 분석

Title
5∼7차 교육과정에 따른 대학수학능력시험 세계 지리 문항 분석
Other Titles
An Analysis of Questions of Geography of World from Korean Scholastic Aptitude Test on the Basis of the 5th~7th Curriculum
Authors
하현숙
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 지리교육전공
Publisher
이화여자대학교
Degree
Master
Abstract
대학수학능력시험이 고등학교 교육의 방향을 결정하는 하나의 기준으로 작용하고 있는 현실에서 대학수학능력시험은 고등학교 교육과정 목표에 준거하여 출제되어야 하며, 그 출제방향이 교육과정 목표와 연계성을 가져야만 한다. 교육목표란 교과가 나아가야 할 방향을 좀 더 구체적으로 제시하여 학습 내용 선정과 교수‧학습 및 평가 방법 설정의 준거로 삼고자 하는 것이기 때문에 대학수학능력시험의 출제방향과 교육목표와의 연계성을 분석함으로써 대학수학능력시험 출제문항의 타당성을 밝혀낼 수 있을 것이다. 본 연구는 수시로 변하는 대학수학능력시험에서 지난 11개년(1995학년도∼2005학년도)간 출제된 세계지리 관련 문항을 추출하여 교육과정의 변화에 따른 각 교육과정별 출제문항의 연계성과 문항 출제의 흐름을 유추해내고 출제 문항이 교육목표에 부합하는지 밝히고자 한다. 첫째, 이원목적분류를 보면, 5차 교육과정에서는 ‘탐구문제의 인식’(33.3%), ‘자료의 분석 및 해석’(60%) 영역에 많은 비중을 차지하며, 6차 교육과정에서도 ‘탐구문제의 인식’(39.3%), ‘자료의 분석 및 해석’(43.3%) 영역에 많은 비중을 차지하는 것을 알 수 있다. 7차 교육과정에서는 5∼6차 교육과정과는 달리 행동영역이 6개로 분류되며, 출제된 문항은 5∼6차 교육과정하의 출제 문항에 비해서 행동영역에 고르게 분포하였으나, ‘가치판단과 의사결정 능력’ 영역이 누락 되었다. ‘가치판단과 의사결정 능력’ 영역은 사실과 가치를 판단하는 주관이 개입되는 영역으로 이러한 문항은 정답오류시비를 야기할 수 있으므로 누락되어진 것으로 사료된다. 둘째, 교과 교육과정 목표에 따른 출제 문항 분석을 살펴보면 5차 교육과정 교육목표에서는 ‘실생활 적용능력’, 6차 교육과정 교육목표에서는 ‘올바른 태도함양’, 7차 교육과정 교육목표에서는 ‘가치’, ‘태도’ 부분이 누락되었다. 이는 ‘가치판단과 의사결정 능력’이 누락된 것과 같은 맥락으로 이해된다. 또한 교육과정이 변화하면서 교육과정 목표를 제대로 반영치 못하고 더욱더 편중된 양상을 보인다. 셋째, 단원별 교육목표 중 문항이 출제된 학습목표의 비율은 5차 교육과정에서는 25%, 6차 교육과정에서는 43%, 7차 교육과정에서는 38%이다. 교과가 나아가야 할 방향을 구체적으로 제시하는 학습목표 내용 중에서 문항 출제에서 누락된 내용이 많으면 교과의 교육방안 제시에 어려움이 따를 것이므로 누락된 학습목표 내용이 없어야 할 것이다. 넷째, 단원별 출제 빈도 분석을 보면, 세계지리 내용의 출제 문항 중 출제빈도가 높은 대단원은 ‘I. 세계와 지리 단원’ 이며, 출제 빈도가 낮은 단원은 ‘II.우리와 가까운 국가들’ 단원임을 알 수 있다. 전반적으로 분석해 보았을 때, 교육과정의 변화가 있었지만 단원별 출제 경향은 크게 바뀌지 않았음을 알 수 있다. 다섯째, 연도별 도식문항 출제 비율 분석 결과, 도식을 이용하여 문제 해결 능력을 측정하는 형태의 문항이 총 출제 문항 중 90.9%를 차지했다. 이중 지도를 이용한 도식 문항은 68%, 그래프를 이용한 문항은 12%를 차지하여 지도와 그래프를 이용한 문항의 비율이 높다. 교육과정별로 분석해보면 교육과정이 변화하면서 좀 더 다양한 도식 자료가 제시되고 있음을 알 수 있다. 여섯째, 도식문항 중 지도와 관련된 문항을 분석한 결과, 일반도와 주제도의 비율을 보면 총 74개 문항 중에 일반도가 42문항을 차지하여 56.8%의 출제율을 나타낸다. 가장 많이 출제된 지도는 일반도 중에서 세계 대륙도가 29개로 높은 출제율을 보였으며, 두 번째로 많은 출제가 된 지도는 일반도 중에서 세계전도이다. 그러나 지금까지의 분석 결과로 매년 변화하는 대학수학능력시험의 출제 문항에 대한 성격을 정의하는 것은 무리가 있음으로 여겨지며, 교육과정의 변화에 따른 출제 흐름의 변화를 이해 할 수 있는 것으로 연구의 의의를 두어야 할 것이다.;Given the immense influence Korean Scholastic Aptitude Test (KSAT) has on the Korean education system, the KSAT questions must satisfy the objectives of the high school Geography curriculum. The previous year's questions determine the KSAT questions and the high school teaching curriculum for the following year, therefore a thorough analysis and evaluation of KSAT Geography questions is necessary. A study was conducted to determine the adequacy of KSAT Geography of World questions. Questions from 1995∼2005 KSAT Unit II were used as the subject of evaluation. 1. According to the topical analysis of the questions, in 1995~2004 ‘recognition of search questions(36.7%)’ and ‘analysis and comprehension of data(48.9%)’ comprised the majority of the questions. ‘Conclusion and evaluation(7.8%)’ and ‘research planning and actions(5.6%)’ represented only a small number of questions and ‘value judgment and decision making (1.1%)’ had only one question. In 2005, the questions represented five areas, namely ‘concept understanding(10%)’, ‘recognition of research questions(25%)’, ‘research planning and actions(20%)’, ‘analysis and comprehension(40%)’ and ‘conclusion and evaluation(15%)’, and there were no questions from ‘value judgment and decision making’ area. Since the purpose of KSAT is to assess the complex thinking ability of the students, more weight should be given to ‘conclusion and evaluation’ and ‘value judgment and decision making’ areas. 2. By studying the questions according to the teaching objectives, it was found that not all aspects of objectives were represented. ‘Application’ from the 5th curriculum, ‘positive attitude development’ from the 6th curriculum and ‘value’, ‘attitude’ from the 7th curriculum were omitted. This supports the findings from the topical analysis that there were no questions from ‘value judgment and decision making’ area. In addition, as the curriculum has changed, it appears that the goals are not properly reflected, but increasingly inclined to specific areas instead. 3. The ratio of questions related with goals of each lesson was 25%, 43%, and 38%, in the 5th, 6th, and 7th, respectively. Since it will be difficult to suggest directions for the subject, when greater part of goals are not reflected in KAST, it is essential to maximize reflection of the goals in the test. 4. ‘I. World and Geography’ chapter had the highest number of questions and ‘II. Countries near by Us’ had the lowest number. There has been a change in the curriculum but the KSAT questions do not reflect it properly. 5. Questions that assess the ability to solve problems using graphical figures comprised 90.9% of all graphical questions. Among these, 68% were using maps and 12% were using graphs. In terms of curriculum, there were graphic materials including 18 maps, 4 graphs, 1 combination of map and graph, and 1 combination of map and table during the 5th curriculum from 1995 to 1998. There were graphic materials including 39 maps, 5 graphs, 1 photo, 3 combination of map and graph, 3 combination of map and picture, and 1 combination of graph and picture, during the 6th curriculum from 1999 to 2004. There were graphic materials including 11 maps, 3 graphs, 2 tables, 1 photo, and 1 combination of map and table. It is clear that more diversified graphic materials have appeared on the test as the curriculum has changed. 6. Among 74 graphical questions using maps, 42 questions were using general maps (56.8%) while the others were using thematic maps. The continental map was used most often (29 times) and the map of the world was ranked second. From the analysis made above, the following recommendations are made in order to rectify the shortfalls of the KSAT questions and improve the current KSAT system. 1. To achieve all aspects of teaching objectives, the number of questions from different topics should be balanced. If questions are biased towards a particular topic or teaching objective, it will also be difficult to teach students with balanced curriculum at schools. 2. The questions do not reflect the changing curriculum, and are concentrated on certain chapter. Questions should not be just about countries with close economical ties with Korea, but should also cover the rest of the world. 3. Graphical questions rely too heavily on maps and graphs. Drawings, tables and photographs are rarely used. In the age where everyday life is filled with different media, such as TV and the Internet, questions utilizing wider variety of visual data would be more beneficial. Reviews and assessments are necessary for changes and improvements. KSAT has gone through many changes since its conception and continual efforts are required for its advancement. However, it is difficult to determine the characteristics of the questions on the college entrance exams, which are changed every year, on the basis of the results of the analysis so far, and the implication of this study should be the fact that the results help understand the tendency of questions according to the change of curriculum.
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