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디지털 음악서비스 수용요인에 관한 탐색적 연구

Title
디지털 음악서비스 수용요인에 관한 탐색적 연구
Authors
박윤정
Issue Date
2005
Department/Major
경영대학원 전자상거래학전공
Publisher
이화여자대학교 경영대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷은 21세기 정보화를 이끌고 있는 수단이며 정보와 통신 그리고 멀티미디어의 통합을 위한 인프라로 그 역할이 확산되고 있다. 인터넷의 발달과 IT 인프라로 인하여 모든 정치나 경제, 문화 등의 일상 생활들도 변화하고 있다. 이런 정보화의 진전과 네트워크 경제의 기반 구축으로 인하여 과거의 CD나 LD등을 유통하던 음반산업에 디지털음악이 새롭게 출현하게 되었고 이에 따라 음반 산업의 새로운 비즈니스 모델을 제시하며, 디지털음악 서비스는 점점 그 비중을 높여가고 있다. 본 연구에서는 정보기술 이외에 디지털음악 상품이라는 문화적인 코드와 인터넷 서비스라는 특성을 고려하여 서비스 형태별 디지털음악서비스를 사용하는 요인에 대해 탐색적으로 연구를 실시하며, 그 결과로 디지털 음악서비스 수용모델을 정립 하였다. 이를 위해 우선 문헌조사와 통계자료 검토, 인터뷰, 실제 사용자 설문조사 등 다양한 연구 방법을 시도 하였다. 연구 결과 및 통계 자료들은 연구 목적에 따라 재구성되고 분석되었다. 실증적인 분석 결과 디지털음악서비스를 수용하는 요인은 크게 물리적인 요인으로는 디지털음악상품의 다양성, 디지털음악서비스 이용용이성, 디지털음악 시스템 품질, 등의 3가지 요인으로 구성되고 감성적인 요인으로는 감상의 즐거움, 표현의 가능성 2가지 요인으로 구분 되었다. 디지털음악상품의 다양성은 “디지털음악 사용자가 원하는 곡과 컨텐츠를 충분히 사용 할 수 있도록 다양하게 구비되어 있는 상품의 정도”로 정의 되었다. 디지털음악서비스의 이용용이성은 “디지털 음악서비스를 이용하기 위해 신체적 및 정신적 수고가 필요로 하지 않는 정도”라고 할 수 있으며 사용자들이 감상과 표현을 잘 할 수 있도록 인터넷서비스를 최대한 편리하게 구성하는 것이 중요하다고 할 수 있다. 디지털음악시스템의 품질은 “디지털음악 사용자가 안정적이고 효율적으로 시스템을 사용 할 수 있는 정도”로 실제로 디지털음악서비스를 제공하기 위해서는 네트워크 품질과 안정성 등의 시스템 품질이 가장 중요한 구성요소라고 할 수 있다. 또한 디지털음악서비스를 형태별로 수용하는 요인은 감상의 즐거움을 위해서는 스트리밍음악 서비스, MP3음악 다운로드서비스를 사용 하는 것으로 나타났고, 표현의 가능성을 위해서는 배경음악 서비스, 핸드폰음악 다운로드서비스 등을 사용 하는 것으로 나타났다. 본 연구는 디지털음악 서비스가 실제로 지불을 통해서 거래가 이루어지는 유료 서비스 상품으로 인식되고 전통적인 음반 유통 환경에서 디지털방식으로 유통 패러다임이 바뀌는 시점에서 실시되어 디지털음악서비스 수용요인을 서비스 형태별로 밝혀 내고, 서비스 전략을 세움으로써 디지털 음악서비스를 제공하는 업체에게 보다 큰 이익 실현과 성장의 틀을 마련 할 수 있을 것이다.;As an infrastructure for the integration of information, communication, and multimedia, the role of internet is expending as a means of leading the 21st information society. Based on the advancement of such information society and the constitution of network economy-based society, digital music was newly appeared in the record industry where CD or LD was distributed in the past, and accordingly, digital music service is gradually increasing its significance while proposing the new business model of the record industry. In this study, I conducted an inquisitive research on the factors using digital music service by service type in consideration of cultural code and internet service called digital music products apart from information technology, and as a result, established an acceptance model of digital music service. To this purpose, I tried diverse research methods including reference search, review on statistical data, interview, and survey aimed at actual users. The research result and statistical data were reorganized and analyzed in accordance with the research purpose. As a result of a positive analysis, as for physical factors accepting digital music service, they were largely classified with three factors including the diversity of digital music products, usability of digital music service, and quality of digital music system, and as for emotional factors, they were divided into two including the delight of appreciation and possibility of expression. The diversity of digital music products was defined as the “level of products that are prepared diversely so that digital music users can fully use music and contents as they please.” The usability of digital music service can be referred to as a “degree that does not demand physical and mental pains for using digital music service,” and it is crucial to organize internet service conveniently as far as possible so that users can sufficiently enjoy their appreciation, and reveal their expression. The quality of digital music system is a “degree that digital music users can use the system stably and efficiently,” and in order to offer digital music service in reality, network quality and system quality such as stability can be the most important components. In addition, as for factors accepting digital music service by type, users were proven to use streaming music service and MP3 music download service for the delight of appreciation, and to use background music service and mobile phone music download service for the possibility of expression. I conducted this study at a point of time when digital music service was perceived as a fee-based service product that led a transaction through actual payment, and the traditional record distribution environment is shifted into a digital mode distribution paradigm. Thus, this study will contribute to the preparation of the framework for the realization of greater profits and growth for companies delivering digital music service by uncovering factors of accepting digital music service by type, as well as establishing service strategies.
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