View : 49 Download: 0

효과적인 실시간 온라인 토론 학습과 평가를 위한 채팅 시스템 설계 및 구현

Title
효과적인 실시간 온라인 토론 학습과 평가를 위한 채팅 시스템 설계 및 구현
Other Titles
Design and Implementation of Chatting System for Effective Synchronous Online Discussion Learning and Evaluation
Authors
장은주
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 컴퓨터교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이번 연구는 효과적인 실시간 온라인 토론 학습과 평가를 위한 채팅 시스템 설계 및 구현을 위한 것으로 채팅 프로그램을 토론 학습의 관점에서 새롭게 개발하여 학습자 입장에서의 토론 학습과 교수자 입장에서의 토론 평가에 모두 도움을 주기 위한 목적을 가지고 있다. 먼저 기존 채팅 프로그램을 사용하여 실시간 온라인 토론 학습을 실시하는 경우를 기본 가정으로 설정하여, 학습자와 교수자의 두 입장을 연구 문제와 연구 가설로 세우고 이에 대한 조사 연구를 실시하여 다음과 같은 연구 결과를 얻을 수 있었다. 첫째, 학습자들은 채팅 토론 갈무리 파일을 읽고 내릴 교수자의 피드백과 평가에 대해 적극적이고 빠를 것이라는 기대와 소극적이고 느릴 것이라는 기대를 균등하게 가지고 있다. 둘째, 교수자의 피드백과 평가의 적극성 정도는 학습자들의 실시간 온라인 토론 참여도에 영향을 미친다. 셋째, 교수자들은 채팅 토론 갈무리 파일을 처음부터 끝까지 읽는 것에 대해 불편해한다. 넷째, 채팅 토론 갈무리 파일을 읽고 내리는 교수자들의 실시간 온라인 토론에 대한 피드백과 평가는 늦어진다. 다섯째, 교수자들은 채팅 토론 갈무리 파일을 읽을 때 순차적으로 읽기보다는 토론 주제에 대한 학습자들의 의견이나 정보를 중심으로 읽어 나간다. 이와 같은 조사 연구 결과를 기초로 효과적인 실시간 온라인 토론 학습과 평가를 위한 채팅 시스템을 설계 ․ 구현하였다. 이번 연구를 통해 개발한 시스템은 학습자용과 교수자용으로 구성된다. 학습자용 시스템에서는 효과적인 토론 학습을 돕기 위해 기존 채팅 프로그램에서는 볼 수 없는 다음과 같은 기능들을 추가하였다. 첫째, 채팅 방 내부에서 토론을 진행할 때 찬성과 반대를 지정할 수 있도록 하였다. 후에 글자색 등을 이용하여 채팅 창 안에서 찬성과 반대의 입장이 구별이 될 수 있게 발전시킬 수 있을 것이다. 둘째, 토론 공지 사항을 통해 교수자가 학습자에게 제시하는 토론에 대한 유의사항이나 평가기준 등을 학습자들이 동일하게 참고할 수 있게 하였다. 셋째, 실시간 온라인 토론 학습의 집중도를 높이기 위하여 이상식(2002)의 연구에서 그 효과가 증명되었던 토론 공유 노트 기능을 추가하였다. 넷째, 기존 채팅 프로그램에서는 1:1 파일 전송이 있었던 부분에 공유 자료실을 두어 학습자들이 빠르고 쉽게 토론 자료에 접근할 수 있도록 하였다. 다섯째, 논박 준비 노트를 두어 한 학습자가 발언을 하는 동안 나머지 학습자가 그에 대한 논박을 준비할 수 있는 장을 마련하였다. 교수자용 시스템에서는 토론 학습에 대한 수월한 평가를 돕기 위해 기존 채팅 프로그램에서는 볼 수 없는 다음과 같은 기능들을 추가하였다. 첫째, 토론 학습이 교육의 목적에 맞게 잘 이루어지고 있는지 전반적인 토론 진행에 대한 파악을 돕기 위하여 교수자가 접속한 시간동안 개설된 방 목록과 접속자 목록 그리고 진행되는 토론 내용을 볼 수 있게 하였다. 둘째, 채팅 방 안에서 학습자들 사이에 이루어지는 모든 토론의 활동들을 데이터베이스에 저장함으로써 교수자의 다각적인 선택과 조합에 따라 데이터베이스를 열람할 수 있게 하여 토론 학습의 진행 상황을 효과적으로 파악하여 평가할 수 있게 하였다. 셋째, 학습자들의 토론에 대한 검색 기능을 추가함으로써 교수자가 활용할만한 토론 내용을 검색할 수 있게 하였다.;This study is about design and the implementation of an educational chatting system for effective synchronous online discussion learning and evaluation for both educators and learners. The subject and hypothesis of this study are verified by regarding both educators’ and learners’ points of view using the existing chatting programs for synchronous online discussion learning. Assuming that students use existing chatting program for synchronous online discussion learning, We set up the subjects and the hypotheses. The followings are the study results. First, half of the learners expect educators’ quick feedback and evaluation after educators’ reading of saved files from online discussion, and the other half expect slow feedback and evaluation. Second, educators’ active feedback and evaluation have a positive affect learners’ online discussion participation. Third, because of the abundant amount of material, educators feel inconvenience with reading the entire saved files from discussion. Fourth, reading the entire saved files of discussion delays feedback and evaluation. Fifth, instead of reading entirely through the whole discussion, educators concentrate on the parts which contain learners’ opinions and information of a discussion subject. On the basis of the study results, we developed and implemented an educational chat program, for effective online synchronized discussion and evaluation. This system is developed for both educators and learners. The following functions are added to the learners’ system for effective learning discussion. First, a “pros and cons” function is added to a chat room. Using different font colors for each side can help the distinction and color code the board. Second, to access help for discussion instructions or the basis of evaluation, learners can refer to the discussion notices educators post. Third, a “public note for discussion” function, which Sangsik Lee(2002) proved its efficiency in his study 「The Effects of Both Pre-knowledge and Chat Supplement Tools in Web-Based Online Discussion」, is added for effective online synchronized learning discussion. Fourth, learners can access the discussion data easily by using the file share room instead of using a P2P file sending system. Fifth, while a learner presents opinions, others can prepare the questions or opinions through the discussion preparation notepad. And, the following functions are the added to the educators’ system for a more effective evaluation of online learning discussion. First, to know the progress of discussion and its relations to the educational purposes, educators can access a list of the chat rooms and the participants, and the contents of ongoing discussion. Second, all discussion activities will be saved into a database, so educators can evaluate effectively by using the database that is classified according to the multiple purposes. Third, through the search function educators can search and use the discussion contents.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE