View : 447 Download: 0

환경윤리적 고찰을 통한 중등 환경교과서 분석 및 의사결정 교수-학습 전략 연구

Title
환경윤리적 고찰을 통한 중등 환경교과서 분석 및 의사결정 교수-학습 전략 연구
Other Titles
The Analysis Of Middle School Environment Textbooks and The Investigation Of Decision Making Model's Strategies Considering Environmental Ethics
Authors
조화진
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The purpose of this study is to analyze middle school environment Textbooks and investigate the decision making model's strategies considering environmental ethics. For this study, environmental issues suitable for the decision making model by textbooks analysis were reconstructed and the decision making learning method for reinforcing environment ethic were investigated.The classes for decision making using episode in environmental issues is significant for making environment ethic introspective by stages. We reconstructed the decision making model of the middle school environment Textbooks in a form of local, national, and global issues, researching Stahl's episode model. The conclusion of this study verified by environment education specialist is summarized as follows. First, the reconstruction of environmental issues can increase the efficiency of class, and shows positive change in the student attitude and their participation in practicing the environmental activity. Second, logical environment learning model using episode in student's everyday life can be applied to any field which requires the effective decision-making, and thus it turns out to be effective for the solution of environmental problems and the protection of environment. Third, Systematic decision-making program of environment education is necessary for making environment ethic introspective by stages and making continuous effect in the student attitude and their participation in practicing the environmental activity. Fourth, Self-evaluation is necessary for making qualitative evaluation which shows the change of student after the learning in terms of their attitude, action and participation. In the future, Systematic decision-making program of Stahl's episode model should be verified and the class strategy should be embodied using various learning materials and teaching methods. Lastly, the class model becomes complex, but easy to apply to the class as it gets concrete, and vice versa. The teachers require a concrete model, but the pedagogists or the developers of the class models tend to suggest abstract ones. In this point of view, Stahl's episode model is the most suitable one satisfying these two conditions.;본 연구의 목적은 환경 윤리적 고찰을 통한 중등 환경교과서 분석과 의사결정 교수-학습 전략 연구에 있다. 이 연구의 목적을 달성하기 위해 우선 교재 분석을 통해 의사결정 모델에 적합한 환경 쟁점을 재구성하고, 환경 윤리 강화를 위한 의사결정 교수-학습 전략을 탐구하였다. 환경 윤리 교육의 방법으로 Stahl의 에피소드를 통한 의사결정 모형을 탐구하여 보았는데, 환경 쟁점의 에피소드를 이용한 의사결정 수업은 집단적 의사소통의 경험 즉, 합리적 결정을 내리는 것에 그치는 것이 아니라 의사소통과 의사결정의 ‘과정’을 ‘경험’하고 ‘연습’하는 기회를 제공하며, 환경 윤리를 내면화시키는데 큰 의의가 있는 것으로 판단되었다. 또한, 중학교 환경 교과서의 의사결정 모델을 지방적, 국가적, 지구적 쟁점으로 재구성하여 Stahl의 에피소드를 통한 의사결정 모형을 고안하여 환경교육 전문가들의 여러 검증을 받았다. 그 결과, 일상과 연계된 환경 쟁점의 재구성은 현행 교과서에 제시된 사례연구나 토의수준의 피상적인 의사결정 수업과 달리 수업의 효과성을 높이고, 학생들의 태도 및 참여도를 변화시키는데 효과적이었다. 학생들의 일상과 관련된 환경쟁점을 에피소드로 제시하여 합리적인 의사결정을 내릴 수 있는 교수-학습 방법은 모든 학습 문제 해결에 적용되므로 환경문제 해결 및 예방 활동에 바람직한 변화의 가능성을 시사하였다. 또한, 의사결정 과정을 통해 환경 윤리를 단계적으로 내면화시키고, 환경 친화적 태도 및 참여도 개선의 지속적인 효과를 위해서는 체계적인 의사결정 환경교육 프로그램이 필요하였다. 그리고 토의 활동 후 환경 친화적 목표 행동 수립과 함께 학습 과정을 통해 학습 전과 후의 환경 활동에 대한 자신의 태도 및 가치관의 변화를 주는 질적 평가인 자기평가가 필요한 것으로 분석되었다. 앞으로 본 연구에서 구안된 Stahl의 에피소드를 통한 의사결정 모형의 실제적 적용을 통해 수업 전략을 구체화시키는 노력이 요구되며, 다양한 협상 대안 의 제시로 학습자가 모든 대안들을 서열화하면서 의사결정 전략을 구체화하는 훈련이 모색되어야 할 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 환경교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE