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생활과학교실을 활용한 사회환경교육 프로그램 개발

Title
생활과학교실을 활용한 사회환경교육 프로그램 개발
Other Titles
Development of social environmental education by suing Practical science class
Authors
조은주
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 환경교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
사회환경교육은 학교 환경교육과 비교하여 대상의 다양성, 강한 현장성, 공급자와 수요자의 자발성 등의 장점을 가지고 있다. 특히 환경교육은 학교환경교육뿐 아니라 가정과 사회에서의 환경교육과 이어져 지속되어야하는 평생교육의 과정이므로 사회 환경교육의 필요성이 강조되고 있다. 본 연구는 대표적인 사회교육 프로그램인 생활과학교실 프로그램의 운영현황을 분석하고, 생활과학교실에서 활용 가능한 환경교육 프로그램을 개발하였다. 생활과학교실은 2005년 8월 현재 전국 352개 동사무소에서 실시되고 있다. 교육대상은 초등학교 1~3학년이 주를 이루며, 중학생과 성인을 대상으로 교육하는 곳도 있다. 298명의 강사가 활동 중이다. 생활과학교실 프로그램 가운데 환경교육 프로그램이 차지하는 비율은 약 7%이며, 책임운영기관이 환경교육 프로그램을 자체적으로 개발하기 보다는 기존에 다른 책임운영기관이 다룬 프로그램 내용을 중복하여 실시하는 경우가 많았다. 이는 생활과학교실에서 실시 가능한 환경교육 프로그램 개발에 앞서 요구도를 조사한 결과 배우고 싶은 환경교육 주제로 학생, 강사 모두 환경오염 및 대책, 에너지를 선택하였다. 교수-학습방법으로는 학생, 강사 모두 야외실습, 현장조사를 선호하였다. 이는 교실에서 정적으로 이루어지는 수업 대신에 야외에서 직접 보고, 듣는 체험위주의 수업을 선호하는 것으로 보인다. 따라서 본 연구에서는 요구도 조사 결과를 바탕으로 체험위주의 환경교육 프로그램을 개발하였다. 프로그램 주제는 에너지 절약 홍보관 견한, 청계천 복원으로 체험위주의 프로그램으로 구성하였다. 시간, 장소 경비 등 여건상 학교에서 실시할 수 없는 환경교육은 시민단체, 관공서 등에서 실시한다면 환경교육의 폭은 넓어지고 깊어질 것으로 기대되며, 초등학교 시절에 환경교육을 실시한다면 환경교육의 효과를 극대화 시킬 것으로 생각된다.;Social environmental education has many merits compared with school environmental education for example, diversity of object, strong ambience, willingness of demanders and suppliers and so on. Especially, necessity of environmental education is emphasized becauseit is a lifelong education that should be continued related with environmental education in family and community. This report analyzes the management situation of Practical science class program as a typical social education program. Also this report contains the development of environmental education program that can be used in Practical science class. Practical science class is being run by 352 dong offices allover the nation, now August 2005. Main students are first to third grade elementary school students. But there are classes that teach junior high school student or adult. And 298 lectures are in operation. The portion of environmental education program in Practical science class program is 7 percent. The operating team in charge has many cases about conducting programs that have been conducted by another operating team in charge repeatedly rather than developmenting new environmental education program by itself. It means that necessity of development of various environmental education programs. For that development, there was a survey about what and how students and lecturers want to study in Practical science class. The results are environmental pollution, a measure about it and energy. In the way to lecturing, they favors the field study and on-the-spot survey. It shows that they like active and experiential lecture in fields than lecture in the classroom. Therefore in this report, on the ground of survey, environmental education programs for experience are developed. The themes of programs are visiting of energy saving information center and restoration of the Cheonggye creek. There are environmental education that can not be conducted by school because of time, location, money and so on. But it can be conducted by the citizens’group or government and by that environmental education will be flourished. Also the effect of environmental education will be maximized if the environmental education is begun when students are young.
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