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중학교 중국어 발음교재 구성방안 및 모형 설계

Title
중학교 중국어 발음교재 구성방안 및 모형 설계
Authors
강소정
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Pronunciation is the external feature of a language. It is necessary to know how to pronounce words when learning foreign languages. It can not be possible to communicate when people do not acknowledge the pronunciation, while it is predictable when there are errors in grammar or odd words during the dialogue. In particular, Chinese depends on the tone, which could change the meaning in spite of the same sound. Thus, it is important to give the right pronunciation education at middle schools. Yet, it is true to be placed a less deal of weight on the pronunciation education compared to the vocabulary or grammar education. It is the best way to give the efficient pronunciation education through the right direction by well-organized textbooks as well as excellent teachers. Especially, the efficient textbook is the essential media for the pronunciation education among teachers as well as students. The chinese textbook used at middle schools is composed of 12 chapters and introduces the tone of Chinese and pronunciation of consonant and vowel at the first 4 pages. Most chapters do not show how to pronounce at all except only the first 3 chapters, at the section of 'Listen and Speak'. Thus, this paper give the guidance for the effective pronunciation and its model. That is through the ideas of Chinese textbooks at middle schools to express the basic information and the teacher to control the pace according to the students' level and the class condition. The textbook model is considered as an actual class and it is composed of two that are the first chapter 'Proposal' and the second chapter 'Additional exercise'. At the first chapter, it matters about the basic pronunciation and at the second chapter, attention for the pronunciation changed by the tone. The inscription of pronunciation helps the learner concentrate upon the pronunciation more through pinyin. The standard vocabulary at textbooks, the visual and the auditory medium such as tables, pictures, songs and tongue twist, as well as Internet are suggested for the efficient lesson to improve students' comprehension. This paper is designed for students to continue their study at upper secondary schools. Thus this paper mainly focus not just on the acquirement of the great knowledge but on the learning of right pronunciation. Moreover, this paper reminds of the importance of the pronunciation education and shows the adequate model to reconstruct the proper lesson and textbooks by teachers in accord with students' level and the condition of classes.;발음이란 언어의 겉모습이다. 외국어를 학습할 때 듣고 말하고 읽기 위해서는 발음지식이 반드시 필요하다. 만일 문법에 오류가 있거나 적합하지 않은 단어를 사용했을 경우에는 추측이 가능하지만, 발음을 알아듣지 못한다면 의사소통을 할 수가 없다. 또한 중국어는 동일한 음도 성조에 따라 의미가 달라지므로 발음교육의 중요성이 다른 어떤 언어보다 더욱 크다고 하겠다. 그러나 중학교 현장에서의 발음교육은 시간적 제약으로 인하여 어휘나 문법 교육에 비해 그 비중이 상대적으로 낮은 실정이다. 그렇다면 학교 현장에서 어떻게 해야 중국어 발음 교육을 가장 효과적으로 할 수 있을까? 그것은 결국 교사가 좋은 교재를 가지고 적절한 교수법을 통해 학습자의 동기를 유발하는 수업을 진행하는 것이다. 이와 같이 좋은 발음 교재는 교사와 학습자 사이에서 이루어지는 좋은 발음 수업을 위한 필수적인 도구이며 매개체이다. 현재 중학교에서 사용되고 있는 생활중국어 교과서는 모두 12개의 단원으로 이루어져 있으며 단원 별 학습에 앞서 총 네 페이지에 걸쳐 중국어의 성조 및 성운모의 발음에 대해 소개하고 있다. 1과부터 3과까지는 ‘듣고 말하기’라는 부분을 통하여 녹음을 듣고 대화를 따라하도록 하고 있으나 그 외에 발음 연습을 위한 활동은 전혀 나타나 있지 않다. 이에 본고에서는 중학교 중국어 교과서가 가장 기본적인 수준의 내용을 제시하는 형식으로 구성되어 수업 상황 및 학생의 수준에 따라 교사가 적절히 재편성하여 지도하도록 하고 있다는 점에 착안하여 중학교 수업에서의 효과적인 발음지도를 위한 발음 교재의 구성방안을 마련하고 그 모형을 제시하였다. 교재의 모형은 실제 수업을 고려하여 구성하였고 크게 1부 제시편과 2부 보충연습편으로 이루어져 있다. 1부에서는 중국어의 기본 발음법을 익히고 2부에서는 성조의 변화에 따른 발음의 유의점을 중점적으로 학습할 수 있도록 구성하였다. 발음교재의 표기는 한어병음을 위주로 하여 학습자가 발음 연습에 집중할 수 있도록 하였다. 발음 연습을 위해 사용되는 어휘는 교과서의 기본어휘를 중심으로 제시하여 수업의 효과를 높일 수 있도록 하였고, 그 밖에 각종 표와 그림 및 노래와 잰말놀이 등을 다양한 시청각 도구를 적절히 안배하여 학생들의 이해와 기억을 돕고 흥미로운 수업이 될 수 있도록 하였으며, 인터넷과 같은 매체를 활용하여 수업 이후 학생들의 과제와 자발적인 학습을 도울 수 있도록 하였다. 중학교 생활 중국어 교육은 이후에 학생들이 자발적으로 학습을 계속하거나 상급학교에서 중국어 학습을 유도할 수 있도록 학습동기를 제공해주는 역할을 해야 하므로 발음 교재는 발음에 관한 다량의 지식을 전달하기보다는 정확한 발음을 습득할 수 있도록 하는데 주안점을 두고 학습자의 흥미를 고려하여 설계하고자 하였고 이것을 통해 중학교 과정에서 발음교육의 중요성을 환기시킨 것과 수업을 진행함에 있어 실제 학습여건과 학생들의 수준에 맞도록 교사가 교재 및 수업을 재구성할 수 있도록 모델을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
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