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브랜드 인지도 향상을 위한 인터넷 광고 크리에이티브 표현에 관한 연구

Title
브랜드 인지도 향상을 위한 인터넷 광고 크리에이티브 표현에 관한 연구
Other Titles
A Study on Creative Expression of the Branding Advertisement on the Internet
Authors
김민성
Issue Date
2005
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여재대학교 디자인대학원 정보디자인전공
Degree
Master
Abstract
최근 인터넷 광고시장의 급성장과 함께 지속적으로 증가되는 인터넷 이용자를 대상으로 하는 광고 활동이 활발하게 진행되고 있으며, 웹의 기술적인 발달로 인해 용량과 공간의 제한 없이 최신 멀티미디어 기능을 최대한 활용할 수 있는 다양한 인터넷 광고 형태가 발표되고 있다. 그럼에도 불구하고 대다수의 인터넷 광고가 텍스트와 경품 위주가 주를 이루고 있고 광고의 크리에이티브의 부재로 인해 광고 효과가 현저히 떨어지고 있다. 앞으로 인터넷 광고계의 발전을 위해서도 전략적인 측면에서 차별화 할 수 있는 인터넷 광고의 크리에이티브에 대한 연구와 노력이 절실히 필요하다. 본 논문의 목적은 짧은 일회성 광고에서 벗어나 장기적인 안목으로 인터넷 광고의 문제점과 한계점을 극복하고, 좀 더 도전적이고 효과적인 브랜딩 인터넷 광고 제작에 도움이 될 수 있도록 하는데 의의가 있다. 이를 위해 이론적 배경 연구와 기존의 연구 분석을 통해서 새로운 방향성을 제시하고, 이것을 사례 분석과 실제 제작을 통해 적용하는 형식으로 진행하였으며, 인터넷 광고에서 브랜드 인지도 향상을 위한 효과적인 크리에이티브 표현 전략과 작품 표현 연구를 제시하고자 하였다. 본 연구는 새로운 광고매체로서의 그 역할과 기능이 커지고 있는 인터넷 광고 크리에이티브에 대한 개념적인 접근을 하였다. 먼저 인터넷 광고에 대한 정의를 고찰하고 문헌 자료를 토대로 광고 현황을 살펴보았다. 그리고 브랜드 인지도 향상을 위한 인터넷 광고의 크리에이티브 유형과 광고효과에 대해 개념적인 고찰을 하였으며, 더불어 인터넷 광고가 가지고 있는 문제점을 파악하고, 개선방안으로 표현 연구 작품을 실제 제작하여 제시하였다. 연구 작품은 장기적인 광고전략 측면에서 일곱가지의 컨셉과 테마로 인터넷 브랜딩 광고를 기획하고, 브랜드를 상징하는 스타일의 비주얼로 광고를 보는 것만으로도 즐거움을 느낄 수 있도록 그 브랜드만의 일러스트를 제작하였다. 특히, 현란한 애니메이션을 자제하고, 전반적으로 광고의 완성도를 높이고 일관성을 유지하도록 브랜드 이미지를 표현했다. 따라서 본 연구는 인터넷 브랜딩 광고의 크리에이티브에 관한 연구를 포괄적으로 다루었으며, 앞으로 인터넷 광고를 제작하는 실무자들에게 본 연구에서 사용된 크리에이티브 전략 요소와 사례 분석이 광고제작에 도움이 되었으면 하는 바램이다.;A variety of advertising activities are being conducted recently on the Internet as the number of the Internet users have grown exponentially and as it has become possible to use the multi-media functions of the technologically advanced web. Nevertheless, most of the advertisements on the Internet are limited to texts and promotional events, demonstrating the need to increase creativity of the Internet advertisements through continuous research and efforts in order to differentiate the products of the advertisements and to contribute to the development of the Internet advertising. The purpose of this study is to overcome the problems and the limits of the current Internet advertisements by aiming at long-term goals, rather than achieving short-term goals. It also proposes alternative strategies for the production of more groundbreaking and effective Internet advertisements with branding strategies. For such purposes, this study has analyzed the theoretical background and the existing studies in order to propose a new direction and has applied the outcomes of the analysis to the process of making a real advertisement. By doing so, this study sought to achieve a more creative, effective strategies and expressions in the advertisement on the Internet in order to increase the consumers' awareness of the brand. This study approached in an abstract sense to creativity of the Internet advertisements, whose roles and functions as the new marketing means have been only increasing recently. First, this study considered the definitions of the Internet advertisement and looked into the current status of the Internet advertisement based upon various documentations. Next, the study inquired into the conceptions of the creative types and the effects of the Internet advertisements designed to increase appeal of brands. Accordingly, the problems and limits of the Internet advertisements were identified and a model case was produced based upon the proposed methods in this study. For the model work, a branding strategy was designed in seven different concepts and themes for long-term effects and a unique illustration of that brand was produced in an attempt to convey fun and pleasure along with the distinctive visual effects that represent that brand. In particular, there was no gaudy animation used, and the brand image was expressed in a way to maintain the perfection and coherency of the advertisement. This study conducted a comprehensive research on creativity of the branding advertisements on the Internet. The creative strategies and case studies suggested in this study may be helpful for those involved in making the Internet advertisements.
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