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중 · 고등학교 학생들의 과학 경험과 과학에 대한 태도의 상관관계 연구

Title
중 · 고등학교 학생들의 과학 경험과 과학에 대한 태도의 상관관계 연구
Other Titles
The correlation between the middle and high school students' level of science-related experience and their attitude toward science
Authors
박영애
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
허명
Abstract
본 연구에서는 중 · 고등학교 학생들의 과학 경험 정도와 과학에 대한 태도를 알아보고 학생들의 다양한 과학 경험이 과학에 대한 태도와 어떠한 상관이 있는지 살펴보았다. 이를 통해 학생들의 다양한 과학 경험 가운데 과학에 대한 태도와 긍정적인 상관이 있는 과학 경험을 활용하여 과학에 대한 태도 향상에 효과적인 과학 교수 · 학습 방법을 개발하는데 필요한 기초 자료를 마련하고자 한다. 연구 대상은 경기 지역에 위치한 중학교 2학년 학생 228명과 고등학교 2학년 학생 221명이었다. 과학 경험도 검사를 위한 60문항과 과학에 대한 태도 검사를 위한 40문항으로 구성된 설문지를 사용하여 조사하였다. 설문지의 응답 결과는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용하여 이원 변량 분석(2-way ANOVA)과 단순 상관관계 분석을 실시하였다. 연구 결과를 종합하여 내린 결론은 다음과 같다. 첫째, 중 · 고등학생의 과학 경험 정도는 비교적 낮은 편이었다. 여학생보다는 남학생의 과학 경험이 더 많았으며 이것은 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(p< .05). 그리고 중학생보다는 고등학생들의 과학 경험이 더 많은 것으로 나타났으나 통계적으로 유의미한 차이는 없었다(p> .05). 계열에 따라서는 자연계열 학생들이 인문계열 학생들보다 과학 경험이 많았고 이것은 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(p< .05). 둘째, 학생들은 학교 안에서의 과학 경험보다 학교 밖에서의 과학 경험이 더 많은 것으로 나타났으며 하위 영역별로는 어린 시절 과학 경험이 가장 많았고 과학 행사 경험이 가장 적었다. 대부분의 과학 경험에서 남학생이 여학생보다, 중학생이 고등학생보다 높은 경험도를 보였으나 현장 견학 경험에 대해서는 여학생이 남학생보다 높은 경험도를 나타냈고(p< .05) 과학 일반 활동 경험, 과학 사교육 경험은 고등학생이 중학생보다 많았다(p< .05). 셋째, 과학에 대한 태도 역시 여학생보다 남학생이, 고등학생보다 중학생이 긍정적인 것으로 나타났으며 이것은 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(p< .05). 계열에 따라서는 자연계열 학생들이 인문계열 학생들보다 과학에 대해 긍정적인 태도를 갖고 있었고 이것은 통계적으로 유의미한 차이가 있었다(p< .05). 넷째, 과학에 대한 태도의 하위 영역 가운데서는 과학적 탐구에 대한 태도에 대해서 가장 긍정적이었고 과학의 여가 활용에 대해서 가장 부정적이었다. 또한 과학 수업의 즐거움 영역에서는 여학생이 남학생보다 긍정적인 태도를 보였으며 통계적으로도 유의미한 차이가 있었다(p< .05). 다섯째, 학교 안에서의 과학 경험과 학교 밖에서의 과학 경험은 매우 높은 상관관계를 갖는 것으로 나타났다(p< .01). 과학에 대한 태도의 하위 영역간에도 유의미한 상관이 있었으며(p< .01) 과학 수업의 즐거움과 과학에 대한 여가 활용에 대한 태도 사이의 상관이 가장 높게 나타났다. 마지막으로, 과학 경험과 과학에 대한 태도 사이에는 유의미한 상관이 있었다(p< .01). 학교 안에서의 과학 경험과 학교 밖에서의 과학 경험 모두 과학에 대한 태도와 유의미한 상관을 보였으며(p< .01), 학교 안에서의 과학 경험이 보다 높은 상관을 갖는 것으로 나타났다. 학생들의 과학에 대한 태도와 밀접한 상관관계를 갖는 과학 경험에 대해서 계속적인 연구가 있어야 할 것이다. 이를 통해서 보다 많은 학생들이 다양한 과학 경험을 할 수 있는 프로그램을 개발하여 적용함으로써 학생들의 과학에 대한 긍정적인 태도를 기를 수 있을 것이다.;The purpose of this study is to examine the middle and high school students' level of science-related experience and their attitude toward science, and to identify how the former affects the latter. This study aims to provide significant fundamental data for improvement in teaching-learning process utilizing effective science-related experience. For this purpose, 228 second graders from a middle school and 221 second graders from a high school in Kyunggi area were asked to respond to the survey containing 100 questions, 60 on the level of experience and 40 on the attitude, prepared for this study. The result of the survey was analyzed by 2-way ANOVA and simple correlation analysis with SPSS 12.0 statistics package. The findings of this study and suggestions are as the following: First of all, the level of middle and high school students' science-related experience was found to be relatively low. The experience level of male students was rather higher than female students, and this was proven statistically significant(p< .05). Also, the experience level of high school students was shown to be higher than that of middle school students', but no significant difference could be identified(p> .05). Moreover, those who were preparing to go on to a college of science showed higher level and meaningful difference in science-related experience(p< .05). Second, it was found out that more of the students' science-related experience took place outside the school, mostly in their childhood, and the experience level of scientific events marked the lowest score. It was shown that, generally, male and high school students recorded a relatively higher level. However, female students had more field trip experience(p< .05), and high school students showed significantly higher general science activity's experience level outside of the classroom, and of private tutoring(p< .05). Third, males and middle school students showed more positive attitude toward science than females and high school students(p< .05). Those who were studying to go on to a college of science showed more positive attitude and significant difference(p< .05). Fourth, among the subcategories of the attitude toward science, the respondents were most positive to the attitude toward scientific research, but most negative to utilizing science as a pastime in their free time. More female students replied that they find joy in science class(p< .05). Fifth, it was shown that science-related experiences inside and outside the school are connected with a high level of correlation(p< .01). The high level of correlation could be found among the subcategories under the attitude toward science category(p< .01), and the highest level of correlation was reported between taking joy in science class and the attitude toward the utilization of science as a pastime. Finally, a significant correlation was recognized between the science-related experience and the attitude toward science(p< .01). Furthermore, experience both inside and outside the school showed meaningful correlation with the attitude toward science(p< .01), but experience inside the school has a higher level of correlation . Continuous researches on science-related experience that correlates to the attitude toward science should be implemented. By doing this, we should be able to develop programs that can provide those experiences with students so that more students would be equipped with positive attitude toward science through various science-related experiences.
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