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사용자 선호도 조사를 반영한 온라인 어린이 교육 브랜드 구축에 관한 연구

Title
사용자 선호도 조사를 반영한 온라인 어린이 교육 브랜드 구축에 관한 연구
Other Titles
A Study of Establishing Online Education Brand for Children in Which User Preference is Reflected
Authors
최설현
Issue Date
2005
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
장동훈
Abstract
In the area of web design, there have been various researches made on establishing web identity in which the corporate identity is applied to the web site. In the time of radical changes of the Internet environment, an online brand web site has been introduced as a significant marketing tool of the company. One of the remarkable aspects of the current web site design is about e-branding which is related with marketing hence affecting the sales turnover of the company. There have been various attempts of web identity establishment for the last few years, which connected the offline image of the company to online. On the other hand, there are an increasing number of cases for establishing a new online brand identity which is independent from the offline image of the company. Companies start adopting a digital economy based on the Internet and new economic principles. Ability to create values and changes is essential for a company that is faced with a new paradigm of digital economy. The creation of the values and changes must stand out by using creative and sophisticated business strategies. A lot of companies have applied a brand strategy as one of the tools to compete with others and differentiate themselves from competitors. Accordingly, such strategy has been widely understood and attracted attentions regarding the web-based corporate activities on the Internet. However, meaningful images and unique identity to produce the web site for establishing a brand identity and public relations of the company were often neglected and not properly expressed. They were expressed within the limit of the individual intention of a company or personnel who produced the web site. Recently in Korea, there were attempts to clearly define a brand identity, but they also tend to be restricted to persuade the customer for a brand recognition by the company without supportive reference materials. The purpose of this study was to examine the methodology of determining the concept appropriate for the web site purpose, developing a variety of design elements to establish an identity based on the concept, and delivering clear image of the brand to the users. Furthermore, this study was to present objective and logical methodology by thoroughly analyzing the user who enjoys the most important status in Internet environment, examining the preference of the user who actually uses the visual elements which are significant factors of design, and presenting the process of design based on the above research and examination. In particular, the web sites targeted for children were analyzed, for the response to the experience is important for children. The analysis results were used as a reference material to produce a new education brand web site for children. This study aimed to define concepts of the web site based on the goals of the company and purposes of the web site, determine each element of the concepts, and analyze reference materials to support the above. Based on the analysis results, this study aimed to establish an identity of online brand site for children by a more logical and systemic methodology than the existing methodology.;웹 디자인 분야에 있어서 기업의 아이덴티티를 웹 사이트에 적용시키는 웹 아이덴티티 구축에 관한 연구는 많이 이루어져왔다. 급 변화 하는 인터넷 환 경속에서 기업의 중요한 마케팅 수단으로 온라인 브랜드 사이트가 생겨나고 있는데 최근 웹 사이트 디자인에서 중요하게 부각되는 점 하나가 바로 마케팅과 연결되어 기업의 매출에도 영향력을 끼치는 e-branding에 관한 것이다. 불과 몇 년 전 까지만 해도 기업의 오프라인 이미지를 온라인에 연결시키는 웹 아이텐티티 구축에 관한 사례들이 많았지만 최근 오프라인과는 별개로 웹 사이트 자체를 하나의 브랜드화 새로운 온라인 브랜드 아이덴티티 구축에 관한 사례가 늘어나고 있다. 기업들은 이제 인터넷을 기반으로 한 새로운 경제 원리에 따라 디지털 경제를 구축해 나가고 있다. 디지털 경제라는 패러다임에 직면한 기업에 있어서 중요한 것은 변화와 가치를 창출하는 능력이다. 이러한 변화와 가치의 창조는 창의적이고 정교한 비즈니스 전략의 실행으로 차별화될 수 있어야한다. 많은 기업들은 차별화를 위한 주요 경쟁수단의 하나로 브랜드 전략을 수행해왔으며, 웹을 기반으로 하는 인터넷상의 기업 활동에서 이에 대한 이해의 폭과 관심의 초점이 새로워지고 있다. 그러나 이렇게 기업의 홍보 및 브랜드 아이덴티티 구축을 위한 웹 사이트 제작에 있어서 중요한 의미를 가지고 있는 이미지나 브랜드의 고유 아이덴티티가 적절히 표현되지 않거나 무시 되어 져서 그 웹 사이트를 제작하는 회사나 개인의 의도로만 표현되어지는 경우가 많다. 국내에도 최근 들어 브랜드 아이덴티티를 명확하게 표현하고자 하는 사례들이 있는데 그것 또한 명확한 근거 자료 없이 기업이 일방적으로 사용자에게 브랜드에 대한 인식을 심어주려는 경향이 있다. 이 연구는 온라인상에서 사이트의 목적에 맞게 컨셉을 정하고 그에 따른 아이덴티티 구축을 위해 여러 가지 디자인요소들을 개발하여 사용자에게 그 브랜드에 대한 명확한 이미지를 전달하는 방법론에 대한 연구이다. 또한 인터넷 환경에서 가장 중요한 위치를 가지고 있는 사용자에 대한 연구를 철저히 함으로써 디자인에서 중요한 요소인 각각의 비주얼 요소들을 실제 사용하게 될 사용자의 선호도를 조사하고 그 연구결과에 근거하여 디자인하는 과정을 소개함으로써 객관적이고 논리적인 방법론을 보여주는 연구이다. 특히 경험에 의한 반응이 중요시 되는 어린이들을 타겟으로 한 사이트를 사례로 하여 관련 사이트들을 분석하고 결과를 새로운 어린이 교육 브랜드 사이트를 만드는데 사용하는 근거자료로 사용하였다. 기업이 추구하고자 하는 방향과 사이트의 목적에 맞게 컨셉을 정의하고 각각의 요소들을 결정하고, 그에 따른 근거 자료가 될 수 있는 자료조사와 연구결과를 통해 기존의 방법론 보다 더 논리적이고 체계적인 방법론을 통해 온라인 어린이 브랜드 사이트의 아이덴티티를 구축하고자 한다.
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