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매체 발달에 따른 포토몽타주 표현 연구

Title
매체 발달에 따른 포토몽타주 표현 연구
Other Titles
The study on expression of Photomontage with Development of media : On the Basis of a Analogue photomontage and Digital photomontage
Authors
이명정
Issue Date
2005
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
유현정
Abstract
21세기의 디지털 기술은 인간의 삶의 양식을 급격히 바꾸어 놓고 있다. 이제 디지털(Digital)이라는 용어는 사회·문화적인 현상으로 자리 잡고 있다. 새로운 매체의 출현은 예술의 표현방식뿐만 아니라 사회 전반의 가치를 변화시킨다. 예술 기법의 확장은 미술과 매체, 미술과 테크놀로지의 관계에서 논의될 수 있을 것이다. 미술의 범위는 회화, 조각, 건축에서 설치, 미디어아트 등으로 날로 확장하고 있다. 매체의 변화와 함께 오브제 개념의 출현은 현대 미술에서 표현 영역의 확장, 나아가 예술 개념의 확장에 지대한 영향력을 끼쳤다. 미술사적으로 보면 캔버스라는 전통적이고 평면적인 지지대에 화면의 리얼리티를 구현하기 위한 입체파의 꼴라주와 다다이즘의 포토몽타주 기법을 들 수 있다. 이는 모더니즘의 새로움에 대한 열망과 기계복제가 가능해진 사진매체의 특성을 반영하고 있는 것이다. 아날로그 포토몽타주는 1920년대 베를린 다다이스트들에 의해 다양화되며 발전을 거듭하게 되었다. 특히 존 하트필드와 같은 미술가들이 당시 독일사회의 모순과 정치적 풍자, 비판의 수단으로 많이 활용했던 방법이었다. 이 기법은 현실과 문화를 바라보는 감각에 주목하고 있다. 화가들뿐만 아니라 일반대중에 의해 우편엽서나 포스터, 책표지 등으로 제작되어 이미 유행하고 있었으며 본질적으로 포토몽타주기법은 다른 사물간의 기괴하고 매력적인 조립에 의한 상상력의 발현이었다. 인터넷과 테크놀로지의 발달로 이미지는 제한 없이 합성, 무한복제, 재생산이 가능해졌다. 디지털 시대의 이미지는 작품 자체의 완벽한 비물질성과 인터넷 공간을 활용함으로써 극복하는 시·공간의 제약 등을 통해 정보적 차원으로 전환된다. 디지털 매체를 활용하면서 그 양과 깊이, 폭에서 이전의 기술매체와는 전혀 다른 급진적인 차원을 확보하게 된 것이다. 컴퓨터를 이용한 디지털 포토몽타주는 회화, 영상 등 작가들의 미디어 작업과 함께 인터넷에 패러디의 형식과 다양성을 띄며 나타나고 있다. 이러한 과정은 디지털 복제 시대를 살아가는 영상세대의 문화코드와 패러다임의 변화를 통해서 그 확장성을 이해할 수가 있다. 이를 통해 포토몽타주의 조형성과 의미를 되짚어 작품에 표현함으로서 디지털의 특성인 무한 · 반복 · 재현을 반영한 표현기법의 확장을 꾀할 수 있다고 본다. 본 연구에서는 아날로그와 디지털 포토몽타주의 표현연구를 통해 매체와 테크놀로지의 발달과 미술표현의 확장에 대한 발전적인 방향을 모색해 보고자 하였다. 결과적으로 인식의 변화와 함께 ‘예술과 삶의 결합’에 의한 예술의 기능 전환을 통해 알 수 있듯이 매체의 변화는 단순히 도구의 진화가 아니며 패러다임 전체를 변화시키고, 그 외적 요인들을 표현할 수 있는 근거가 되고 있는 것이다.;Digital technologies in the 21th century have rapidly changed our way of life. The term ‘digital’ has become social and cultural phenomena. The advent of new media changes not only modes of expression in the arts but also social values overall. The expansion of art techniques can be discussed in relationships between art and media, and art and technologies. Ranges of art has been expanding from painting, sculpture, architecture to installation, media art, and so forth. With the change of media, the emergence of concept of object have influenced expansion of the mode of expression and even the concept of art in modern art. From the perspective of art history, a canvas is a traditional mean to represent realities on a flat support. The cubist collages and dadaist technique of photomontage reflect modernist desire for something new and photographic characteristics of technological reproduction. Analogue photomontage was diversified and innovated by Dadaist in Berlin in the 1920s. Artists like John Heartfield especially used the method to politically satirize and criticize ironies of German society. The method focuses on sens of seeing realities and culture. It was very popular in the form of postcards, posters, and book covers made by not only artists but also the public. Essentially, the photomontage technique is expression of imagination by strange and attractive assemblage. Advance of the Internet and technologies enabled us to synthesize, replicate, and reproduce countless images. Images of the Digital era are transformed into dimensions of information through non-substantiality and unlimited time and space of virtuality created by the Internet. Using digital media has brought great innovation different from the result of the former technological media. Computerized digital photo montage has emerged on the Internet in the form of parodies and diversity along with other media artworks such as paintings and photographic images. The process can be understood by changes in cultural codes and paradigm of image generation. From this theoretical background, I review aesthetic aspects and meanings of photomontage. I seek to expand my modes of expression through unlimited reproduction created by digital media. My study has examined analogue and digital photomontage to understand the development of media and technologies. The study also seeks to find the direction of expanding art expressions. Therefore, the study finds that the photomontage transformed the function of art into integration of art and life along with the transformation of perceptions. The change of media is not merely the change of tools. It has brought the change of paradigm as a whole and given a rationale for expression of extrinsic factors.
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