View : 35 Download: 0

중학교 과학용 인터넷 사이트 평가준거의 개발

Title
중학교 과학용 인터넷 사이트 평가준거의 개발
Other Titles
A Study on the Development of Internet Site Evaluation Criteria for the Middle School Science Education
Authors
김은경
Issue Date
2005
Department/Major
교육대학원 생물교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
허명
Abstract
사회적으로 인터넷이 대중화 되면서 학교 교육 현장에서도 전 교과에 걸쳐 인터넷을 활용한 교수-학습이 활발히 이루어지고 있다. 이러한 흐름과 같이하여 양적으로 팽창한 교육용 인터넷 사이트들이 실제 학습에 활용될 때 얼마나 큰 교육적인 가치와 효과를 가지는지에 대해 검증이 필요하다. 왜냐하면 과학교육에서 인터넷 사이트를 활용하는 궁극적인 목적이 학습자들의 과학적 지식과 태도 함양에 있지만 실제로 모든 사이트들이 이러한 교육적 효과를 가져 오는 것은 아니기 때문이다. 따라서 양적으로 증가한 교육용 인터넷 사이트들에 대해 질적인 평가 준거를 만들어 교수-학습 측면에서 우수한 양질의 사이트를 선별하여 활용하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 특히 교육용 사이트 중에서도 중학교 과학용 인터넷 사이트를 평가하기 위한 평가준거를 개발 하여 교육적으로 가치 있는 사이트를 판별한 후 양질의 사이트가 교수-학습에 활용되도록 하고자 하는데 그 목적이 있다. 그리고 중학교 과학용 인터넷 사이트의 설계 및 개발, 수정 및 업그레이드 시에 필요한 준거를 마련하는데 도움이 되고자 한다. 위와 같은 목적을 위해 본 연구는 선행된 연구를 바탕으로 중학교 과학용 인터넷 사이트의 평가 요소를 추출하여 예비 평가준거를 개발하였고, 전문가 6명(과학교육전문가 4명, 교육공학 전문가 2명)으로부터 내용 타당도를 검증받아 3개 영역, 8개 준거, 총 40개의 문항의 중학교 과학용 인터넷 사이트 평가준거 개발을 위한 예비 평가준거를 구성하였다. 이에 대한 타당도와 신뢰도를 검증하기 위해 SPSS 10.0을 이용하여 주성분 분석법을 적용해 고유값(Eigen value)이 1.0 이상인 요인을 추출하였고, varimax 회전방식을 사용하여 요인분석을 실시하였다. 신뢰도를 검증하기 위해서는 내적일치성 신뢰도의 하나인 Cronbach's α를 산출하였다. 본 연구의 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 개발된 평가준거의 타당도는 중학교 과학용 인터넷 사이트를 평가하기 위해 제작된 평가준거가 측정하고자 하는 사이트의 구인을 어느 정도 제대로 측정하고 있는지 알아보기 위해 구인타당도로 검증하였으며, 이에 따라 40개 문항을 대상으로 1차 요인분석을 실시하고, 여기서 31문항을 추출, 6개의 요인으로 다시 추출하여 2차 요인분석을 실시하였다. 그 결과 최종적으로 중학교 과학용 인터넷 사이트 평가 준거의 평가 영역은 5개 요인 즉, ‘구조적 영역’, ‘기술적 영역’, ‘교육환경 영역’, ‘과학적 내용 영역’, ‘학습자 고려 영역’ 등의 다섯 가지 영역이며 총 30문항으로 최종 구성되었다. 따라서 교육적으로 유의미한 양질의 중학교 과학용 인터넷 사이트를 평가하기 위해서는 구조적 영역, 기술적 영역, 교육환경 영역, 과학적 내용 영역, 학습자 관리 영역에서 사이트에 대한 평가가 이루어질 수 있다. 둘째, 개발된 중학교 과학용 인터넷 사이트의 평가준거의 신뢰도는 Cronbach's α = .8237로서 중학교 과학용 인터넷 사이트 평가준거의 신뢰도는 만족할 만하였다. 셋째, 본 연구에서 개발된 중학교 과학용 인터넷 사이트 평가준거는 중학교과학교과에서 교육적으로 가치 있는 사이트를 선정하는 기준을 제공함으로써 인터넷 사이트의 교수-학습 자료로서의 교육적 가치를 높이고 나아가 중학교 과학용 인터넷 사이트의 설계 및 개발, 수정 및 업그레이드 시 그 준거를 마련하는데 도움이 될 수 있을 것이다.;As the number of educational internet site increases, teachers and students have required a criteria for evaluating the educational internet site quality in connection with educational value. The purpose of this study was to develop the evaluation criteria of the middle school science internet site for instructors. According to this purpose, the research questions were selected as follows : 1. What is the evaluation criteria for the middle school science internet site? 1-1. What is the evaluation item of the evaluation criteria for the middle school science internet site distinctive? 1-2. Is the evaluation criteria for the middle school science internet site construct validity? 1-3. Is the evaluation criteria for the middle school science internet site reliable? The research process was as follows : First, the evaluation areas and items were analyzed out preceding studies and then initially 3 areas 9 standards 47 items were created. Second, 6 educational specialists verified content validity and then the researcher developed the preliminary evaluation criteria of the middle school science internet site. These preliminary evaluation criteria are consisted of 3 areas, 9 standards, 40 items. Third, to analyze research questions selected, the researcher utilized SPSS 10.0 for window program and a factor analysis and a Cronbach's α. The results of this study were as follows : First, the researcher performed a factor analysis on the items to examine construct validity using varimax rotation applied by a Principle Component Analysis, the researcher finally derived 5 significant factors. The results of this examination indicated structural areas, and technological areas, educational environment areas, scientific contents areas, supporting areas for learners. The 5 areas have a significant meaning as the useful criteria to evaluate middle school science internet site quality. Second, all items had a Cronbach's α of .8237, which indicated that they are reliable. Third, These evaluation criteria are distinctive from other general evaluation criteria because those are emphasized in particular the middle school science educational contents. Fourth, These evaluation criteria of middle school science educational internet site are necessary to improve the internet site value as a mediator of teaching-learning.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE