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도깨비 형상(形象)을 응용한 도자 공예품 연구

Title
도깨비 형상(形象)을 응용한 도자 공예품 연구
Other Titles
A Study of the Korean Dokaebi (goblin) for the Designing of Ceramic Craft Objects
Authors
강수린
Issue Date
2005
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
유혜자
Abstract
전통문화는 여러 세대의 경험이 쌓이고 쌓여서 귀중한 지혜가 자라고 계승된 것이다. 현대사회의 각박한 현실 앞에서 전통문화의 지혜는 삶의 지표가 되고, 정신적으로 안정감과 편안함을 사람들에게 제공해 주게 된다. 전통사회에서 사람들은 각자가 편리하게 쓸 수 있도록 수공예품을 만들어 왔다. 도구 하나를 만들더라도 그들은 좀 더 아름다운 것을 추구해 왔으며, 자신보다 더 잘 만드는 사람에게 의뢰를 하기도하며 공예는 점점 성장해 왔다. 진정한 공예란 조형적으로 아름다움을 가지고 있으면서 실용성도 겸비해야 한다. 현대 사회에서 대량생산으로 제공되는 생활소품은 편리하긴 하지만, 사람들은 그들의 욕구를 만족시켜 주길 원한다. 소비자의 다양성을 만족시키는 공예품은 무한한 가능성을 담고 있으며, 전통문화를 현대적으로 재해석하여 새롭게 개발되어야 할 것이다. 본인은 어릴 때부터 친숙한 도깨비를 본 연구의 주제로 선택하여, 도자 공예품에 접목시켜 표현하였다. 도깨비는 형상은 없지만, 사람들이 자주 쓰던 물건에서 변화하므로 공예품으로 표현할 수 있는 많은 조형적, 실용적 요소를 가지고 있다. 본 연구의 목적은 이러한 도깨비의 형상을 이용하여 주관적 심성을 통한 도자 공예품을 창조하는 데에 있다. 작품 제작 연구를 위하여 이론적 배경은 인간의 생활양식이자 선조들의 지혜의 소산인 전통문화와 우리 생활환경의 일부인 공예에 대해 알아보았으며, 도깨비의 어원과 민담 속에서 등장하는 형상에 대해 문헌들을 통해 살펴봄으로써 도깨비에 대해 많은 것을 이해할 수 있게 되었다. 또한 본 연구의 표현내용과 관련 있는 도깨비의 조형 사례를 연구함으로써 다양한 표현방법과 조형성을 알아보았다. 조형과정에서는 도깨비의 긍정적인 면을 부각시켜 발랄한 이미지로 형상화 시켰으며, 옛 물건인 꽃신, 솥, 도리깨, 탈 등과 문헌에 등장하는 도깨비 이야기를 참고로 하였다. 작품 제작에 있어서는 자유로운 분위기를 위해 코일링 기법과 핀칭기법을 주로 이용하였으며, 반복적인 형태를 위해 가압 성형기법을 사용하였다. 태토는 도깨비의 자유분방하고 질퍽한 이미지 표현을 위해 갈색 석기질 점토와 청토를 사용하였고, 색화장토의 좋은 발색을 위해 산백토와 백토를 사용하였다. 또한, 색화장토와의 강렬한 대비를 위해 세인토를 사용하기도 하였다. 유약은 색화장토의 좋은 발색을 위해 투명유를 시유하였고, 도깨비 불의 이미지를 표현하기 위해 푸른색 유약과 오묘한 도깨비의 표정을 위해 백색의 유약을 주로 사용하여 붓으로 시유해 주었다. 또한 각 작품의 주제에 맞는 유약을 분무 시유하여 형태를 효과적으로 표현하였다. 소성방법은 0.5㎥ 도염식 가스가마에서 8시간동안 마침온도 850℃로 1차소성 하였으며, 2차소성은 같은 가마에서 9시간동안 1260℃를 마침온도로 산화염 소성하였다. 본연구자는 작품 제작을 통해 전통문화의 가치에 대해 다시 한번 생각하게 되었고, 도깨비에 대해 새롭게 알게 되었다. 도깨비에게 우리는 사랑을 이뤄달라고 빌기도 하고, 복을 달라고 빌기도 하는 신령적 존재임과 동시에 하루 만에 뚝딱 다리를 만들고 못을 메우기도 하는 건축기사역할을 하기도 했던 것이다. 도깨비는 그저 동화책에 등장하는 허구의 정령(精靈) 1. 죽은 사람의 넋. 정백(精魄). 정혼(精魂). 2. 원시 종교에서, 산천초목·무생물 따위에 붙어 있다고 믿던 혼령. 산의 정령 . 3. 만물의 근원이 된다고 하는 불가사의한 기운. 4. 생활력이나 생명력의 근원. (준말) 정(精)이 아니라 우리들 마음속에 자신을 투영해 볼 수 있는 거울 같은 존재였던 것을 알 수 있었다. 본인은 도깨비의 형상과 도깨비의 많은 얘깃거리들을 도자 공예품으로 표현할 때, 조형적으로나, 실용적으로 더 많은 의미를 가지게 된다는 것을 알 수 있었다. 점점 세계화 되어 가는 이 시기에 우리의 정체성에 바탕을 두고 있는 전통 문화의 가치가 더욱 중요해지고 있다. 앞으로 많은 예술 분야에서 전통문화의 소중함을 알고 계속 연구해 보길 기대한다.;Traditional culture is an invaluable basis to our contemporary wisdom having developed from generations of experiences. Today we live in a fast moving intense world and often, traditional culture helps remind us of our origin and acts as our strong central pivot. Consequently giving us mental security and comfort. In the traditional society, handmade crafts objects were for daily domestic comfort and convenience. If people wanted craft objects, their idea would be passed on to specialized craft people to be made for them. Therefore, people possessed objects that were aesthetically pleasing and practical. In the contemporary era, we have developed a form of production where objects can be mass-produced. Yet do such industrialized objects satisfy the consumer. The versatility of consumer preferences much be considered in order to detect the level of consumer satisfaction. In crafts there are infinite possibilities and there is a need for specialists today to revise our own inherent traditional culture for new and interesting developments. The subject of the Korean Dokaebi (goblin) has been chosen to be applied in making craft objects which the concept of subjective dreams. Theoretical research was conducted to understand the life style pattern of our ancient ancestors and also to form an insight on how the traditional culture can be applied to today's living environment. In addition to this, the different phenomena of Dokaebi, appearing in our traditional culture, particularly in folk tales and images have been studied in depth. In doing so, it was possible to obtain much information on the Korean Dokaebi. Studies were also conducted on aesthetical formation in order to find a method where the Dokaebi could be expressed positively using other theme objects like embroidered Korean female shoes, iron pot, flail, mask and others. Most of the clay work was made using the coiling and slab-building techniques. For repetition of form, the press-molding method was also used in conjunction to the above. A brown stoneware and celadon clay bodies were used. Colored slips were applied on to three different types of stoneware bodies (including those with white properties) for vividness in color. To retain the brightness of colored slips, a transparent glaze was used. A blue glaze emphasized the fire flame of the Dokaebi and a white glaze was applied for numerous facial expressions of the Dokaebi. Depending on the effect, glazes were applied by brushing and spraying. The clay works were fired in a 0.5 m³ gas kiln for eight hours finishing the firing at a temperature of 850 °c. The second was an oxidation firing and it took nine hours, reaching 1260°c. New information on the Korean traditional culture has been acquired through the study and it provided the opportunity to treasure some of our inherent assets. We often prayed for our aspirations to come true to the Dokaebi - hoping to meet our loved ones, for fortune, etc.. It is evident that they were mental and spiritual strength that sustained people for living their daily lives rather than a fictional animism 1) Soul of the dead. Spirit. 2) In primitive religion, it was considered as being the spirit associated with nature. Spirit of the mountains. 3) Immortal energy that is the origins of all creation. 4) Origins of living strength and life. Soul. . They are a reflection on ourselves, rather than a folk character. The study encouraged the possibility of creating practical objects with the different expressions of the Dokaebi. In a time where globalization is becoming universal, it is important to preserve our inherent qualities to be shared with the rest of the world. Furthermore, it is important to respect and value our traditional culture for continued research and study on our craft objects.
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