View : 713 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이영희-
dc.contributor.author이희진-
dc.creator이희진-
dc.date.accessioned2016-08-25T01:08:36Z-
dc.date.available2016-08-25T01:08:36Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000010602-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/172038-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000010602-
dc.description.abstract본 논문에서는 블루를 효과적으로 커뮤니케이션 하기 위한 시각 표현방법으로서 블루 컬러 이미지 광고 디자인을 제작하기까지의 작품논문이다. 본 연구는 인간의 감성을 내적 표현의 중요한 요소로 보고 컬러-특별히 블루-와 각 감성이 가지는 이미지를 바탕으로 한 시각적 표현에 초점을 두었다. 이미지를 느낀다는 것은 본다는 것 뿐만 아니라 생각과 안식을 동시에 활성시키는 감각 또는 감정일 수 있을 것이다. 인간은 이미지의 자극에 민감하기 때문에 생각이나 감정이 연쇄적인 행동으로 나타나게 된다. 이미지는 강력한 충동이며 반응을 일으키는 언어이다. 즉, 예술에서 형태와 색채가 인간 감정에 영향을 미친다는 것은 번복할 수 없는 사실인 것이다. 이미지가 하나의 언어이고 표현방법이라고 한다면 그것은 작가의 내면에 있는 심상의 표현이며 자신의 외적인 영향에서 얻은 조형 요소로 상징되며 표현되고 있다고 볼 수 있다. 외형의 정확성이나 대상의 유사성 보다는 내면의 감정 등을 더욱 솔직하게 나타내고자 한 이미지화 작업은 인간 내부의 생명. 즉, 자아나 자신의 감정을 강하게 표출하는 특징을 보인다. 그러므로 이미지 작업은 보이는 대로 정확히 그리는 것이 아니라 느낀 것을 그려서 보는 이에게 감동을 주어야 한다. 즉, 정신 속에 살아있는 것을 그려야 한다. 이러한 감동과 정신은 이미지 혹은 컬러에 대한 객관적이고 분석적인 자료를 바탕으로 이루어질 때 그 공감대는 더욱 순조롭게 형성되어질 수 있을 것이다. 바로 이러한 표현들이 그래픽디자인 분야에서도 나타나기 시작했는데, 이것은 시대적인 자양한 욕구(needs)의 표출과 본능적 감성, 특히 인간의 정서에 맞는 표현의 구현이라는 점에서도 매우 괄목하다고 하겠다. 또한, 컴퓨터의 획일적이고 패턴 화 되어진 디자인이 갖고 있는 문제점들을 해결할 수 있는 차원에서 우리의 정서에 맞는 수작업 표현들이 연구되어야 할 것이다. 블루는 젊음의 색채이자 지적이고, 신뢰받는 컬러이다. 컬러에 내재된 사회적인 커뮤니케이션 수단은 비쥬얼 작품을 통해 또 다른 시각 언어로 표현되어질 것이다. 수작업에 의한 이미지 표현을 회화의 한 부류로 볼 것이 아니라 사회적 컬러 코드에 의한 수작업 그래픽 디자인의 훌륭한 표현 장르로서 대중이 보다 쉽고 주관적으로 이해하고, 받아들일 수 있는 방법으로서 포용되어야 한다. 이에 착안하여 블루의 수작업 그래픽디자인을 활용한 보다 창의적인 작업으로 청바지 광고 <리바이스>로 표현하고 발전시키고자 한다.;Today, 'Blue'is the most popular color in both the orient and the occident. Blue is said to be the most preferred color by 46% of men and 44% of women. To find out the original meaning of Blue which is the most preferred in the world, We are about to search for the trace of blue physically, social-culturally, historically and religiously. Through this search, we are able to get an answer of questions such as - why modern people prefer the color 'blue', what kind of blue they do like, and what images of blue they do prefer as well. Regarding the point of issues of history, culture and religion, we are likely to analyze the meaning and the conceptual intrinsic, offer the effective communication skills by this analysis, and meditate the future. These makes to offer the diversified solutions of imaging presentation of Blue which is used as the most favorite color, and help to make an effective communications by the color. Color is not the natural phenomenon but the social phenomenon changed by many factors. Color is not the natural phenomenonas much as our thought but the complicated cultural one that never be applied to the general trend and analysis, so that the very 'Color' offers numberless variable and difficult questions. Because of these questions as far as I consider the studies of color are rare, and even further, the people who try to study with considerable are more rare. Instead of the studies, it is more necessary to search forthe common and original truths that are so called by many artists. It has to be offered the right direction to color-communicate with designs, and other variable artistic genres by this search. Though this work, it is offered that the way for blue to be used the most effectively in the modern life especially the designs and artistic genres. From now on, We are about to newly communicate the color 'blue' by the blue imaging works. The work 'THE YOUTH' expresses the image of blue, and 'THE YOUTH' is the key word. The physical meaning 'young people' is not only the important one but the usual meaning 'purity, challenge, ambition..etc' is also considerable. To express The work 'THE YOUTH', we made this to be more interesting with using Acryl colors and glass. The process of painting is a distinctive method of expression that enables on artist to express 'THE YOUTH' as well as psychic reactions to the external world. We ten to prefer paintings that depict youth of human beings accurately and honestly rather than paintings that illustrate the external appearances accurately and objectively. And then, It made advertisement (for 2D graphic), 《Levi's》that is symbol of youth. I tried to communicate with the mass of people. Through the research, I got a chance to express on and improve myself, and consequently, I tried to show development of better process of creation.-
dc.description.tableofcontents목차 논문개요 = ⅸ 1. 서론 = 1 1.1. 연구의 목적 및 필요성 = 1 1.2. 연구사 = 2 1.3. 연구의 범위 및 연구 방법 = 4 1.4. 연구의 한계점 = 4 2. 블루 컬러 = 6 2.1. 물리적 의미 = 6 2.2. 심리적 의미 = 8 2.3. 문화적 의미 = 15 2.4. 역사적 의미 = 18 2.5. 종교적 의미 = 21 2.6. 지역적 의미 = 24 2.7. 상징적 의미 = 31 2.7.1. 차가움의 색 = 32 2.7.2. 죽음의 색 = 33 2.7.3. 우수 · 꿈의 색 = 35 2.7.4. 평화 · 중립의 색 = 36 2.7.5. 자유의 색 = 37 2.7.6. 신뢰 · 성실의 색 = 37 3. 사례를 통한 블루 컬러 이미지 표현 탐구 = 41 3.1. 순수 회화 작품에서의 블루 = 41 3.1.1. 피카소와 청색시대 = 41 3.1.2. 몽환적인 블루의 마르크스 샤갈 = 42 3.1.3. 평화로운 블루의 라울 뒤피 = 43 3.1.5. 환기 푸른색의 김환기 = 44 3.2. 디자인에서 블루의 활용 = 47 3.2.1. 의상 디자인과 블루 = 47 3.2.2. 회사의 C.I.와 블루 = 49 3.2.3. 패키지와 블루 = 52 3.2.4. 제품과 블루 = 54 4. 효과적인 블루 컬러 커뮤니케이션 연구 = 58 4.1. 시각적 효과 : 경쟁사와 차별하라 = 58 4.2. 심리적 효과 : 색으로 말하라 = 63 4.3. 공감각적 효과 : 시각, 그 이상을 노려라 = 65 4.4. 이미지 효과 : 보다 장기적인 효과를 노려라 = 66 5. 작품을 통한 표현 연구 = 68 5.1. 제작의도 = 68 5.2. 작품전개 및 과정 = 70 5.3. 광고 표현 = 80 6. 결론 = 89 참고 문헌 = 91 ABSTRACT = 94-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2882778 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title블루 컬러 이미지 커뮤니케이션 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study of Blue color image communications-
dc.creator.othernameLee, Hee-jin-
dc.format.pagex, 96 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 정보디자인전공-
dc.date.awarded2005. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE