View : 34 Download: 0

항공사의 전략적 제휴 효과 분석을 통한 국내 항공사의 향후 경쟁력 제고에 관한 연구

Title
항공사의 전략적 제휴 효과 분석을 통한 국내 항공사의 향후 경쟁력 제고에 관한 연구
Other Titles
A Study on an Analysis of the Effect of Strategic Alliances between Airlines, and their future Strengthen the Competitiveness Domestic Airline Companies : Focusing on Asiana Airlines
Authors
황규희
Issue Date
2005
Department/Major
경영대학원 경영학전공
Publisher
이화여자대학교 경영대학원
Degree
Master
Advisors
박종훈
Abstract
1979년 미국 항공업계의 규제완화 이후 과열되기 시작한 항공사들 간의 경쟁은 항공사들의 민영화를 가속화시켰으며, 이러한 항공사들의 세계화 열망은 점점 커져가고 있다. 이미 미주지역 및 유럽지역의 거대 항공사들은 다양한 방법으로 세계화를 추진하고 있고, 뒤늦게 세계화에 동참하고자 하는 세계 주요 항공사 및 각국의 후발 제휴 항공사들의 도전도 만만치 않다. 특히 항공사들의 세계화에 대한 움직임은 국제적 네트워크 구축을 목표로 하는 제휴를 통해 활발히 진행되는 추세에 있으며, 이러한 제휴의 형태도 다양하게 나타나고 있다. 최근과 같이 포괄적인 마케팅 제휴나 자본제휴가 활발히 이루어지기 전에는 비교적 단기적인 노선별 제휴가 많이 이루어져 왔다. 이와 같이 항공사들 간의 제휴가 활발한 이유는 첫째, 제휴를 통해 네트워크 범위를 확대하고자 하는 것이며, 둘째, 운항회수를 증가시켜 시장에서의 경쟁력을 강화하고자 하는 것이다. 셋째, 기자재 등 자원의 공유를 통하여 운영상의 효율을 달성함으로써 경영합리화 및 비용절감이라는 목표를 달성하고자 하는 것이며, 넷째, 타 항공사와의 경쟁적 행동을 사전에 통제하거나 수정시키고자 하는 목적으로 이용되고 있다. 이렇듯 지금까지 이루어진 항공사들간의 제휴를 통한 세계화 전략은 주로 누적되는 재정 적자로부터 벗어나고자 하는 경영합리화와 비용절감의 차원에서 비롯된 것이라고 볼 수 있다. 항공사들의 제휴는 code share1) 등 항공사 양사 간의 제휴형태가 많이 이루어지고 있으나, Star Alliance, One World, Sky Team 등 글로벌 항공사 그룹 형태의 다자간 제휴가 주를 이루고 있으며, 이러한 경향은 앞으로 더욱 가속화 될 전망이다. 본 연구에서는 세계 항공운송업의 치열한 경쟁 속에서 생존전략의 대세인 항공사의 전략적 제휴의 의의, 유형, 현황과 그 효과를 분석해 보았다. 특히 2003년 글로벌 항공사 그룹인 Star Alliance에 가입한 아시아나 항공의 사례를 통해 가입 전과 가입 후를 비교하여 항공사의 전략적 제휴의 효용성과 효과를 확인해 보았고, 향후 추진 방안에 대해 논의해 보았다.;In the rapidly changing world and competitive global market, most of airlines are building the international network system through the strategic alliance, for example, Star alliance , One World, and Sky Team have the predominant position in that field. This strategic alliance provides the positive effect like the extension of market, cost reduction, and building the new technology for the joining airline group. In addition, the customers can get easy access to flight the schedule and enjoy the improvement of service quality. The purpose of the study are : 1. To find out the concept of strategic alliance, motivation, and the coalition type with the preceding studies. 2. To realize the current situation of the strategic alliance. 3. To analyze the qualification for the successful strategic alliance between the airlines company. 4. Finally, based on the above studies, to suggest the proper way of 'Strategic Alliance' through Asiana Airlines. To succeed the Strategic Alliance among major airlines. they have to build trust and play an important role to each of them. In addition, by developing common joint system through coalition of airlines, they could share information. These days, Asiana Airlines is belong to Star Alliance which is one of the most successful alliance in airline industry. Nevertheless, it has still some problems such as stock exchange, the institutionalization of relationship for cooperation among airlines. After jointing up Star Alliance, Asiana Airlines has obtained the positive effect. Based on that, the followings are what the Asiana Airlines need to develope for Strategic Alliance between airlines. First, the members of airlines in the Star Alliance need to strengthen their relation through the code sharing, FFT(Frequent Flyer Program), as well as marketing, advertisement, and competition cost, etc. Second, Star Alliance should promote to affiliate major airlines of China such as Air China, China Eastern Airlines, etc. because it is based on the huge market. Third, under the cooperation of Star Alliance, it could develope the variety of the portfolio of customer. Fourth, by constructing high quality management information system, Star Alliance could secure international competitiveness. Fifthly, through acquiring know-how of administration from advanced leading airlines, it could get high productivity and competitive price. Sixth, there should be clear vision to have legal regulation about Strategic Alliance. Lastly, to keep up the reliance between member of Star Alliance, it should maintain security problem.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
경영대학원 > 경영학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE