View : 673 Download: 0

유아용 인터페이스에 있어서 메타포의 시각적 의미전달성에 관한 연구

Title
유아용 인터페이스에 있어서 메타포의 시각적 의미전달성에 관한 연구
Other Titles
The Study of Visual Transmission Properties of Meaning of Metaphor in Web Interface for Infants
Authors
전지은
Issue Date
2005
Department/Major
정보과학대학원 멀티미디어학전공
Publisher
이화여자대학교 정보과학대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
한국인터넷진흥원에 따르면 2004년 12월 현재, 우리나라의 100가구 당 컴퓨터 보유대수가 77.8대로 1997년 30.0대의 두 배가 넘었다고 한다. 또한 2004년‘인터넷 이용자수 및 이용행태에 관한 설문조사’에서 가정에서의 인터넷 이용률은 72.2%로 나타났다. 이와 같은 컴퓨터의 대량 보급과 인터넷 이용률의 증가로 다량의 정보를 집에서 손쉽게 접할 수 있고 또 직접 만나지 않아도 많은 사람들과 교류할 수 있게 되었다. 이러한 사이버상의 정보습득과 교류의 공간인 웹사이트들도 근래 들어 대량으로 생겨났으며 그 종류도 헤아릴 수 없이 많다. 이에 사용자와 웹인터페이스 간의 편리성에 대한 요구가 증대되고 있는 실정이다. 초기의 문자입력 방식에서 벗어나 그래픽을 사용한 컴퓨터 시스템의 사용과 브라우저의 사용은 사용자가 도구로써의 컴퓨터를 사용하는데 있어서 그 유용성을 증대시켰다. 또한, 기존에 주로 사무실이나 직장에서만 사용되던 컴퓨터가 이제 일반 가정에도 없어서는 안될 필수 요소로 자리잡아가고 있다. 이러한 놀라운 컴퓨터의 가정 보급률과 웹사이트의 많은 사용에 힘입어 그 사용연령 또한 낮아지고 있다고 예측되고 있다. 이에 본 논문은 미래의 주역이 될 유아들의 웹사이트 이용의 중요성을 깨닫고 최초에 유아들이 접하게 되는 유아용 사이트의 인터페이스에 적용되는 메타포의 시각적 의미전달성에 관하여 연구하게 되었다. 메타포란 친숙한 사물을 빗대어 낯설은 사물을 설명하는 기법으로 언어 분야에서 출발하여 오늘날 광고나 영화등 시각적인 분야에 까지 사용되기 이르렀다. 특히 근래 들어 컴퓨터와 인터넷의 인터페이스에 도입되었으며 이 분야에서 중요한 요소로 자리잡고 있다. 메타포가 인터페이스에 도입됨으로써 보다 더 편리하고 유용하게 사용할 수 있게 된 것이다. 특히 앞서 언급했듯이 유아의 컴퓨터 사용경험 연령이 낮아지고 있는 지금 유아의 발달에 따른 메타포 인식을 살펴보면 학령기 전의 유아들도 메타포를 이해할 수 있으며 더군다나 언어적인 것 보다 시각적인 것을 더 잘 이해할 수 있다고 한다. 이에 30개월과 41개월의 유아들을 대상으로 심층면접을 한 결과 경험해본 사물을 바탕으로 직관적인 메타포를 더 잘 이해할 수 있었으며 친숙한 사물이라 할 지라도 개념적이거나 상징적인 메타포는 이해하기 어려운 것으로 조사되었다. 아울러 2세부터 4세 대상의 현재 우리나라 웹사이트를 조사한 결과 심층면접의 결과에 타당하지 않은 메타포의 사용도 상당한 것으로 조사 되었다. 따라서 유아용 사이트 제작 시 사용자인 유아의 특성을 고려하여 바람직한 메타포를 적용한 사이트가 제작되어야 하겠다.;According to the analysis of National Internet Development Agency (NIDA) of Korea, the number of computers per each 100 households in Korea has been increased from 30 (1997) to 77.8 (Dec. 2004), which is more than twice as much. Moreover, the internet use rate in a household is determined to 72.2 % according to the results of “Examination of questions on the Internet user and its using pattern” in 2004. Due to the mass supply of computers and the increase of the internet use rate, it is possible to contact much information at home and also interchange with many peoples have not been met. In these days, an acquirement of information in this cyber space and related web-sites which is possible to be contact with each other have been quickly popularized and also have an unlimited kinds of them. Hence, it is the current situation that the requirement on the usability between the interfaces of web-sites and users has been increased. Escaping from the character-input method in early stages, the use of computer system and browser with graphic support make the users to increase the usefulness to take advantage of computer as the tools. Furthermore, it has been clear now that the computer is the essential element of the public household while it was only used in the office and the work places. And, it is expected that the usable age is gradually lowered due to the enormous increase of computer holding-rate and the utilization of web-sites. Therefore, in this paper, according to the our analysis on the increasing importance about an infant-friendly web sites, we investigate the visual transmission properties of meaning of “Metaphor”, which can be applied to the interface of infant-oriented web-sites and it may be experienced for the first time. Metaphor means the explaining technique the strange objects utilizing and citing the familiar objects, which is firstly appeared in the areas of Linguistics and then nowadays is popularized to the areas of visual media, for example, commercials and movies, etc.. Specially, in the present time, metaphor is introduced to the computer and the interface of web-sites and then has been an important factor in this kinds of applications. Since metaphor is introduced in the interfaces, the usability is much increased. As we mentioned before, the ages of infants which have the experience of using computer is gradually decreased and if we investigate their recognition of metaphor, it is observed that even the infants which is not reached school age can understand the metaphor, moreover, the power of understanding about the visual media is more than that about the linguistic media. We examined the in-depth interviews to the infants of 30 and 41 months ages and then they can understand the intuitive metaphor based on the past experience of relevant things and cannot understand well the conceptual and symbolic metaphor even if it is the familiar things to them. In addition, based on the analysis of the current Korea’s web-sites for the infants of 2-4 ages, it is observed that the use of conceptual and symbolic metaphor, which is inappropriate to the results of the in-depth interviews, occupies the majority. It is concluded that desirable web sites for infants should consider the characteristics of infants and they should be applied to make best suited metaphor for the infants.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
정보과학대학원 > 멀티미디어학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE