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화상전화의 수용에 영향을 미치는 결정요인에 관한 연구

Title
화상전화의 수용에 영향을 미치는 결정요인에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Determinants Influencing the Acceptance of IMT-2000 Technology utilizing Technology Acceptance Model
Authors
정금애
Issue Date
2005
Department/Major
정책과학대학원 언론홍보학전공
Publisher
이화여자대학교 정책과학대학원
Degree
Master
Advisors
홍종필
Abstract
휴대전화는 시장이 포화상태의 정점에 도달하였을 때마다, 신기술 제품을 통해 새로운 시장 확산에 성공을 거듭해오고 있다. 단순히 커뮤니케이션의 수단에 그치지않고 한 발 더 나아가 퍼스널 미디어의 한 장르를 개척한 카메라폰, 방송통신 융합을 앞당기고 있는 DMB폰에 이어, 이 모든 것을 아우르는 ‘휴대용 퍼스널미디어’인 화상전화가 최근들어 상용화를 시도하였다. 이동통신사업자들은 화상전화의 선점시장을 장악하기 위하여 적극적인 마케팅 활동을 벌이고 있지만, 제한적인 서비스 지역과 단말기의 기술적인 결함, 소비자의 미온적인 태도 등 여러 가지 제약으로 인하여 화상전화 기술의 보급과 확산의 성공을 낙관하기는 어려운 상황이다. 이에 본 논문에서는 휴대전화의 기술적 혁신으로써 과도기적인 흐름에서 출현한 화상전화가 과연 사용자들에게 보급 확산될 것인가 혹은 사라지고 말 것인가의 수용에 영향을 미치는 결정요인에 관한 고찰을 하고자 했다. 본 연구를 위하여 기술수용모델(Technology Acceptance Model : TAM)을 적용하였다. TAM은 1980년대 후반 이후 정보기술 분야에서 신기술의 출현 및 이의 수용과 관련하여 개인의 의사결정 과정을 설명하는데 널리 사용되어 오고 있다. Davis, Fishbein & Ajzen을 비롯한 학자들은, 특히 지각된 유용성과 지각된 사용편이성이 정보기술의 수용에 영향을 미친다고 보았다. 본 연구는 TAM을 적용한 기본모델 이론과 확장모델에 의거한 기존 선행연구의 결과를 응용하여, 화상전화에 대한 태도(Attitude)와 수용의도(Intention)에 영향을 미치는 요인으로 TAM 모델의 지각된 유용성과 사용편이성에 재미, 자기효능감, 재무비용 변수를 추가하여 이들 요인의 설명력을 조사하였다. 또한 TAM 관련 변인 이외에 사용자의 인구통계학적 요인 중 나이, 교육수준, 소득, 휴대전화 요금과 같은 요인이 TAM 변인과 함께 고려될 때 화상전화의 수용에 어떻게 영향을 미치는지를 살펴보았다. 이러한 연구문제를 실증적으로 조사하기 위하여 화상전화 시연과 함께 사용자 308명을 대상으로 설문조사를 실시하여 자료를 수집하였으며, 다중회귀분석(multiple regression)을 통해 자료를 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 지각된 사용편이성과 지각된 재미는 화상전화의 태도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 유용성과 자기효능감, 재미 그리고 화상전화에 대한 태도가 수용 의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 재무비용에 대한 부담은 태도 및 수용의도에 부정적인 영향을 미쳤다. 넷째, 인구통계학적 변인에서 나이, 소득은 태도에 유의미한 영향을 미쳤고, 나이, 교육수준, 소득, 사용요금과 화상전화에 대한 태도가 수용의도에 긍정적인 영향을 미쳤다. 본 연구로써 기술수용모델(TAM)이 화상전화에도 적용될 수 있음을 실증하였다. 정보기술의 사용목적에 따라 사용편이성이 사용의도에 미치는 영향을 다르게 파악한 선행연구(Gefen & Straub, 2000)를 지지하였다. 본 연구의 의의는 사용자의 태도와 수용의도를 학문적인 중요성의 측면에서 실증적으로 파악하였다. 화상전화에 관련한 기업에서는 ‘재미’를 마케팅 타겟으로 보고 대량확산에 주춤하는 추세이지만, 이 논문에서는 ‘유용성’을 기반으로 통신.방송 융합의 과도기적 멀티미디어 도구로써 마케팅 세분화에 따른 새로운 가능성을 제시한 것으로 본다. 사용자에게는 가까운 장래에 구현될 미디어사회에 능동적으로 참여할 것인가의 태도를 통해, 화상전화의 수용 여부를 결정짓는 중요한 변곡점(Inflection point)을 알 수 있는 결과이다. 학문적으로는 기술수용모델을 적용하여 화상전화에 대한 사용을 유발하는 선행요인을 모델화하고자 하였다.;The mobile telephone is making a big success in the expansion of new markets through new-technology products. Recently the IMT-2000 (International Mobile Telecommunication 2000) is commercialized which is called as portable personal media. Although it is relatively a new technology, it is difficult to be optimistic about the success of the IMT-2000 technology due to various restrictions. This study aimed to investigate determinants that may influence the acceptance of IMT-2000 technology among mobile phone users employing Technology Acceptance Model(TAM). According to TAM, the perceived usefulness and the perceived ease of use have influence upon the acceptance of information technology. This study dealt with the perceived usefulness, the perceived ease of use, the perceived self-efficacy, fun, and cost perception as predictive variables influencing the attitude toward IMT-2000 and intention to adopt it. Demographic variables such as age, income, educational level, and the amount of mobile telephone bill were also considered to have impact on the attitude toward IMT-2000 and adoption of it. In order to empirically investigate the relationship between these variables, a survey was conducted to collect data of 308 mobile phone users, and the data were analyzed by multiple regression technique. The results of this study are as follows. First, the perceived ease of use, and the perceived fun had a positive effect on attitude. Second, the perceived usefulness, the perceived self-efficacy, the perceived fun and attitude of IMT-2000 had a positive effect on intention. Third, the perceived cost had a negative effect on attitude and intention. Fourth, in terms of demographic variables, age and income had significant influence upon attitude, and age, educational level, income, the used fee, and attitude of IMT-2000 had positive influence upon intention. Through this study, it was verified that TAM can be applied to undertand the adoption of IMT-2000. It supported the preceding study (Gefen & Straaub, 2000) that differently grasped the influence of the perceived ease of use upon the intention of using, depending on the use purpose in information technology. This study has a significance in empirically having understood a user's attitude and intention in the aspect of academic importance. It is a tendency that the companies related to IMT-2000 hesitate about mass expansion with seeing perceived fun as the marketing target, but this study seems to have presented new possibility according to the marketing segmentation, as a transitionally multimedia tool in the fusion of communication and broadcasting, on the basis of the perceived usefulness. As for a user, it is a result that can be aware of the important inflection point of deciding whether or not the acceptance of IMT-2000, through the attitude toward whether or not positively participating in the media society that will be embodied in the near future. By academically applying TAM, it was aimed to allow the preceding factor, which causes the use of IMT-2000, to be a model.
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