View : 44 Download: 0

스토리텔링(Storytelling)광고에 관한 연구

Title
스토리텔링(Storytelling)광고에 관한 연구
Other Titles
A Study of the storytelling advertisement - On the center of the luxury product brand
Authors
김은혜
Issue Date
2005
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이영희
Abstract
현대에 들어 급격히 변화한 광고의 성격과 함께 광고에도 스토리텔링 요소가 많이 들어가게 되었다. 초기광고는 상품과 소비자의 관계가 비교적 명확했다. 상품의 특장점을 제시하고 제품에 맞는 소비자를 세분화하여 설득하면 되었던 것이다. 그러나 현대광고는, 제품에 대한 논리적인 접근뿐만 아니라 소비자의 감성에 호소하기도 하며, 이러한 경향은 광고의 변화를 가져왔다. 광고는 이제 상품의 우수성을 통해 소비자를 설득한다기보다는 소비자와 공감하는 전략을 택하고 있다. 공감의 가장 보편적인 방법은 같은 경험을 했다는 것을 알리는 것이다. 이런 경우는 서로 느끼고 공감할 수 있는 스토리로 공략하는 것이 가장 효과적인 공감 전략중 하나가 되는 것이다. 따라서 본 논문에서는 스토리텔링이 현대에 와서 큰 영향력을 갖게된 원인과 현대인의심리, 사회현상이 일어나기까지의 과정을 살펴보고자 한다. 그리고 스토리텔링을 통해 명품브랜드를 향유하고 있는 계층이 어떠한 가치관을 가지고 있으며, 그 가치관의 구체적인 성격과 외적으로 표현된 형식을 알아보고자 한다. 스토리텔링 트랜드는 전 세계적으로 나타나고 있으며, 문화영역과 소비영역 전반에 걸쳐 직, 간접적으로 세상을 움직이고 있다. 트랜드에 민감한 광고분야에도 스토리텔링은 새로운 표현의 장을 열어주고 있다. 광고는 시대를 반영한다 할 수 있는데 정보혁명, 새로운 전자 문화의 형성 등의 변화는 광고의 변화를 요구하고 있다. 소비자들은 비합리적인 감성의 요소를 적지 않다는 점에 주목하게 된다. 따라서 광고도 감성의 힘을 빌려 브랜드의 경쟁력을 강화하는 쪽에 소비자의 감성을 호소하며 공감대를 만들어낼 수 있는 하나의 큰 방법이 될 수 있다. 국내 연구들 중에서 명품브랜드에 관한 연구는 많으나 스토리텔링에 적용한 광고연구는 미흡한 실정이다. 본 논문은 스토리텔링에 적용한 광고를 분석한 결과를 토대로 실제 광고 작품을 제작하였다. 이를 통해서 스토리텔링이 광고에 미치는 속성을 가지고 어떤 표현 방식으로 나타날 수 있는지 고찰해 보았다. 스토리텔링은 각박한 현실에서 세상을 주도하고 꿈을 가지게 하는 긍정적 가치를 함축하고 있다. 스토리텔링은 다양하게 확장할 수 있는 마케팅 커뮤니케이션의 소재로 활용될 가능성이 매우 크기 때문에 명품브랜드 매니아층 뿐만 아니라 꿈을 가지게 하는 명품브랜드의 잠재된 소비자에게 영향을 미칠 수 있을 것이다.;Recently, advertisements began to embed story-telling elements to keep in line with rapidly changing characteristics of commercial advertisements. Earlier advertisements had clearly portrayed the relationship between product and consumer. In other words, it was only required to show the unique and advantageous features of the product and identify the target consumer for its focused persuasion. However, modern advertisements have to appeal to the consumer not only with logical reasons but also with something which can appeal to their emotion. This trend brought about a change in advertising strategy. Now, advertisements are taking the strategy of sharing the same feeling with the consumer for the product rather than the strategy of simply trying to persuade them of the superiority of the product. The most common method for sharing the same feeling for a product is to have someone tell others of their experience in using the product. Approaching the consumer with the story, by which the consumers can feel the same, will be one of the most effective strategy of conveying the same feeling for the product. Thus, this paper examines the psychology of modern people and past social events to elucidate why the story-telling has become so much influential nowadays. Moreover, the paper will identify the value system of the class, which pays premium for the name-brand, and how the story-telling incorporates the specific characteristics of this value system to portray it outward. Story-telling advertisement is a world-wide trend, and it is exerting its influence on the world directly or indirectly in cultural and marketing area. In advertisement field, which is very sensitive to a trend, story-telling is opening a new chapter in expressing the selling point. It is said that advertisement reflects the issues of the contemporary time. Recent changes such as information revolution, the formation of electronic culture, etc. in turn require an adaptive change in the advertising method. It's been noted that consumers' feelings can be irrational. Thus, using the potential power of emotion, advertisement can appeal to consumer's emotion for strengthening the competitiveness of the brand and infusing the shared feeling of high regard for the product as an effective method. Although domestic research on name-brand products are numerous, research on story-telling advertisement is scarce. This paper illustrates a practical advertisement segment, which was produced on the basis of analyses of advertisements fit for story-telling. Through this study, it is examined how the influential attribute of story-telling on advertisement can be expressed. Story-telling suggests an affirmative value, which leads the world to hope and dream midst hard reality. The potential of story-telling to be used as a guiding element for marketing communication to be expanded in various aspects is so great that it can influence not only the current loyal customers of name-brand but also those potential name-brand customers, who can naturally follow the hope and dream infused by story-telling.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE