View : 1069 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor辛承姬-
dc.contributor.author류신혜-
dc.creator류신혜-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:16Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:16Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.otherOAK-000000010921-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/171953-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000010921-
dc.description.abstract중국어의 ‘把’자문은 사용빈도가 매우 높은 중요한 구문임에도 불구하고, 사용용법이 다양하고, 통사적 특성상 ‘把’자문을 써야 하는 경우가 한정적으로 정해져 있기 때문에 외국인 학습자에게는 완벽한 학습이 어려운 구문으로 꼽힌다. 하지만, 기존에 이루어진 ‘把’자문 연구는 ‘把’자문 문형 및 문법적 특징을 밝히는 연구가 대다수를 차지하며, ‘把’자문의 지도방안을 구체적으로 심도 있게 다룬 연구는 매우 드물다고 할 수 있다. 따라서, 이러한 기존 연구의 한계 위에서 본 논문은 먼저 ‘把’자문에 대한 기존 연구 성과들을 살펴보고, 이를 바탕으로 실제 중국어 교육현장에서 활용할 수 있는 효과적인 ‘把’자문 지도방안을 제시하고자 하였다. 이에 7차 교육과정 고등학교 『중국어 Ⅰ』, 『중국어 Ⅱ』 5종 교과서에 사용된 ‘把’자문 문형의 출현 빈도 및 분포를 중심으로 ‘把’자문 사용현황을 분석하였다. 그 결과 대부분의 현행 교과서가 『語法大綱』에서 초급단계에 학습해야 한다고 제시하고 있는 ‘把’자문 문형을 제대로 반영하지 않고 있으며, 문형의 단선적, 편중적인 제시로 인해 ‘把’자문 문형 학습의 기회를 제한하고 있는 등의 문제점을 발견할 수 있었다. 또한, 실제 고등학교 중국어 교수-학습 실태를 보다 구체적으로 살펴보기 위해 설문조사를 실시한 결과 대부분의 학생들이 ‘把’자문 활용에 어려움을 느끼고 있다는 사실과 함께, 교사와 학생 모두 ‘어떠한 상황에서 ‘把’자문을 사용해야 하는지’를 구분하는 것을 가장 어려워 한다는 점을 알 수 있었다. 이러한 ‘把’자문 교수-학습 실태 상의 문제점을 바탕으로 본 연구에서는 효과적인 ‘把’자문 교수-학습 방안을 다음과 같이 제시하였다. 먼저, ‘把’자문과 관련하여 실제 고등학교 중국어 교육에서 교수-학습 되어야 할 내용을 선정하였다. 구체적으로는 설문 결과 교사와 학생 모두 교수-학습에 어려움을 느낀다고 응답한 부분인 ‘把’자문을 사용하여 표현해야 하는 문장은 어떠한 것인지, 그리고 ‘把’자문 사용 시 그 의미상의 특징은 무엇인지를 다양한 예문을 이용하여 구체적으로 제시하였다. 다음으로는 교과서 분석 자료로 활용했던 『語法大綱』의 ‘把’자문 문형 중에서 고등학교 중국어 교육에서 필수적으로 학습되어야 할 ‘把’자문 필수 학습 문형을 선정하고, 바람직한 문형학습 순서를 제시하였다. 마지막으로 그림, 입력강화자료, 동작, 게임 등을 이용하여 실제 수업 현장에서 활용할 수 있는 다양한 ‘把’자문 교수-학습 방안을 제안하였다.;The “Ba” construction is a widely used grammatical construction in Chinese. However, most Korean learners have difficulty using this construction on account of various kinds of sentence patterns and limited cases of usage in accordance with grammatical features. It is true that a lot of researches have been done on this “Ba” construction not only home but also abroad. But, those researches had a purpose of revealing and prescribing the grammatical peculiarity of this construction. As a result, up to now, there are very few on how to teach it. Therefore, this study aimed at examining the current status of teaching and learning the “Ba” construction in high schools through the analysis of 『Chinese I, II』textbooks used in high schools and the questionnaire survey for teachers and students. With the results of the analysis, improved teaching and learning method of the “Ba” construction was suggested. The analysis of the usage of the “Ba” construction in high school textbooks shows that its usage is very limited and not systematically demonstrated. In addition to this, most of the Chinese textbooks do not have the consistent application and they even include some errors. Besides, the questionnaire survey reveals that a great portion of the students are in difficulties for using the “Ba” construction, and teachers as well as students have difficulties in distinguishing the sentences that should be written using the “Ba” construction. Based on the analysis above, some tips for enhancing the illustration and teaching-learning methods of the “Ba” construction were proposed. First, with a lot of illustrative sentences, this study shows the differences of meaning between sentences with the “Ba” construction and without it. And also, this study indicates in what sentences the “Ba” construction should be used. Second, this study suggests important sentence patterns with the “Ba” construction that need to be taught for the level of high school『Chinese Ⅰ, Ⅱ』. And also, this study suggests the right order for teaching and learning of them. Last, this study proposes various teaching and learning methods using pictures, textual enhanced texts, motions and games. As this study aims at presenting the effective teaching and learning methods of the “Ba” construction, hopefully it can be used practically in the classes of high schools.-
dc.description.tableofcontents목차 1. 서론 = 1 1.1. 연구목적 = 1 1.2. 연구내용 및 방법 = 3 2. ‘把’자문 연구의 이론적 배경 = 6 2.1. 기존 중국어학계의 전통적 관점 = 6 2.2. 중국어 교수-학습 분야의 새로운 접근법 = 13 3. 고등학교 중국어교육에서의 ‘把’자문 교수-학습 상황분석 = 27 3.1. 고등학교 중국어 교과서의 ‘把’자문 사용상황 = 27 3.1.1. ‘把’자문 사용상황 = 27 3.2. ‘把’자문 사용의 문제점 = 48 3.3. 고등학교 중국어 ‘把’자문 교수-학습 실태 = 54 3.3.1. 설문 방법 = 55 3.3.2. ‘把’자문 교수 실태 = 57 3.3.3. ‘把’자문 학습 실태 = 60 4. 고등학교 중국어 교육에서의 ‘把’자문 교수-학습 방안 = 64 4.1. ‘把’자문 교수-학습 내용 선정 및 순서제시 = 64 4.1.1. ‘把’자문의 의미 특징 = 64 4.1.2. 필수 학습 ‘把’자문 문형선정 = 69 4.1.3. 문형 학습 순서 제시 = 70 4.2. ‘把’자문 교수-학습 방안 = 72 4.2.1. 그림을 이용한 교수-학습 방안 = 73 4.2.2. 입력강화 자료를 이용한 교수-학습 방안 = 85 4.3. 동작을 이용한 교수-학습 방안 = 89 4.3.1 듣고 행동하기 = 89 4.3.2 교실 중국어 활용 = 92 4.4 게임을 이용한 교수-학습 방안 = 93 4.4.1 사슬게임(단어 바꿔 문장 말하기) = 94 4.4.2 문장순서 바로잡기 게임 = 94 5. 결론 = 96 참고문헌 = 98 附錄 = 102 ABSTRACT = 127-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2594339 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title고등학교 중국어 교육에서의 ‘把’자문 교수-학습방안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Teaching and Learning of the “Ba” construction in High School Chinese Language Education-
dc.creator.othernameRyu, Shin hye-
dc.format.pagevi, 128 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 중국어교육전공-
dc.date.awarded2005. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE