View : 18 Download: 0

규조류(硅藻類)의 생명력을 형상화한 도자 조형 연구

Title
규조류(硅藻類)의 생명력을 형상화한 도자 조형 연구
Other Titles
The figurative ceramic study on having Lifelike Image of Diatom
Authors
류보람
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 도자디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김옥조
Abstract
자연은 이미지의 보고이며 그 오묘한 형상은 우리에게 새로운 창의를 이끌어 낸다. 인간은 자연을 동경하며 자연에서 아름다움을 발견하고 미적 쾌감을 주는 조형물을 창조해 왔다. 인간의 삶이란 근원을 자연에 두고 있어서 필연적으로 자연과의 관계가 밀접할 수밖에 없다. 이러한 자연이 제 형상대로 이가 맞물려 돌아갈 수 있는 것은 먹이연쇄의 원환(圓環)과정을 통해서이다. 먹이연쇄의 과정 중 생산자에서 분해자로 옮겨가는 생태계의 순환과정에서 지구상에 존재하는 식물 무게의 약 25%를 차지하며 우리가 들이마시는 산소량의 1/4이상을 만들어내 생산자 역할을 하는 규조류는 수중 생태계뿐만이 아니라 지구 전체 생태계의 생명의 근간(根幹)이 되는 존재이며 인간의 삶에도 중요한 의미를 갖는다. 그리고 단세포 종이며 대부분 물속이나 습지에 서식하며 일반적으로 돌말이라고 불리고 주로 광합성에 의한 독립 영양을 하며 생산자 계열로서 빛 에너지를 이용하여 유기화합물을 합성시키는 일을 한다. 생태계의 근간이 되는 규조류의 생태학적 특성과 아름답고 신비로운 이미지를 조형화하여 자연의 근원인 풍요로운 생명력과 조형미를 표현하는 것이 본 연구의 목적이다. 문헌과 규조류의 생명력을 형상화 한 조형작품들을 참고하고, 다양한 표현의 가능성이 잠재된 점토를 매개체로 하여 규조류의 생명력과 형상이 갖는 조형적인 이미지를 표현하였다. 조형과정에서는 2분법적 생식과정과 군집 생활을 영위하는 생태학적 특징을 접목시켜 분리되어 나누어진 단위체가 다시 접합되고 반복되어 하나의 조형물이 되는 과정을 담고자 하였다. 작품 제작 과정에는 개체의 반복과 섬세한 선의 표현이 용이한 캐스팅(Casting)기법과 흙의 질감을 잘 표현할 수 있도록 코일링 기법, 판 성형기법 등을 함께 사용하였다. 태토(胎土)는 유약의 고유의 색감을 가장 잘 나타내는 실크화이트를 사용하였으며, 투명유· 녹유· 황유· 코발트유· 백색무광유 등으로 이중· 분무· 담금 시유 등을 하고 붓으로 발라주기도 하였다. 소성은 0.3㎥ 가스가마에서 마침온도를 850℃로 8시간 동안 1차 소성을 하였고, 마침온도 1,250℃로 12시간 동안 2차 소성을 산화소성으로 하였다. <작품4, 8>은 Johnson Natthey사의 Gold와 White Gold를 붓으로 발라 0.03㎥ 전기가마에서 마침온도 795℃로 5시간 30분 동안 3차 소성하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 성형방법에서 최소한의 단위체만을 캐스팅 기법으로 제작하고, 흙의 질감과 물성을 충분히 살리기 위해 수작업으로 코일링 기법과 판 성형 기법 등의 작업을 다양하게 시도하여 획일화 되지 않는 형태와 무늬가 각기 다른 결과물을 얻을 수 있었다. 또한 작품의 제작 과정에서 규조류의 무늬의 이미지뿐만이 아니라 번식과정인 2분법적 생식과정을 접목시켜 단위체의 형태의 변형을 자연스럽게 이끌어 낼 수 있었다. 그리고 군집생활을 하는 생태학적 특징에 따라 단위체들을 반복하고 나열하여 적재하는 방식으로 다가갈 수 있었으며, 규조류의 껍질 부분의 이미지는 흙의 물성을 이용한 형태 만들기와 도자 표면의 문양을 나타내기에 적합함을 알 수 있었다. 형태의 변형이 많은 절단과 조합과, 투각하는 작업과정에서 형태의 파손을 줄이기 위해 여러 방법들을 시도하였으며 캐스팅 기법에 대한 연구의 필요성과 의욕을 갖게 되었다. 이에 본 연구자는 무한한 예술적 영감의 보고인 자연에서 논리적인 이론체계를 갖고 창의성 있는 연구와 방법을 시도하여 깊이 있는 조형세계를 추구하고자 한다.;The nature is the treasure-house of images and the start of imaginations, and its form leads us to new creation. Human being longs for the nature, discovers beauty from the nature and create models giving aesthetic pleasure. Because the human life is based on the nature, it is inevitable to have a close relationship with the nature. In the cycle of ecosystem where a producer is moved to a consumer, and a consumer to a decomposer through food chain, diatom which covers about 25% of the weight of plants existing in the earth and is a producer creating over 1/4 of oxygen inhaled by us is an important being not only for submarine ecosystem but also for whole ecosystem in the earth. Also, it is meaningful to human life. This research attempts to express the life force, which is the foundation of the nature, and geometric beauty by shaping the ecosystem features of diatom, which is the basis of the ecosystem, and beautiful and mysterious patterns. Based on the above-mentioned content, a total of 10 modeling works were produced. In the course of producing works, the coiling method and the plate forming method are used together to express the casting method and the soil quality well for easy standardized creation and easy expression of delicate lines. For porcelain clay, silk white which expresses the original color of glaze well was used, and transparent, green, yellow, blue and white matt glazes were applied in double/spray/dipping method. Sometimes, we painted with a brush. For furnace, the primary furnacing was performed in a 0.3㎥ gas furnace for 8 hours up to 850℃ of finishing temperature, and the secondary furnacing was performed using an oxidizing flame for 12 hours with 1,250℃ of finishing temperature. were created after painting Johnson Natthey's gold and white gold colors with a brush and then performing the third furnacing in a 0.03㎥ ceramic firing furnace for 6 hours up to 795℃ of finishing temperature. The pattern of the shell surface of diatom is divided into two: one is centric diatom of which fundamental form is round and of which shell surface pattern is a radially symmetric shape; the other is pennate diatom of which fundamental form is square and of which shell surface pattern is horizontally symmetric shape. Paying attention to this, I produced largely round- and square-shaped fundamental forms while designing works, and planned to deal with how round- and square-shaped units are separated and divided while applying to its binary fission reproduction. Below is the conclusion obtained from this research: I created minimum units by applying the casting method for the formation method and attempted the coiling method and the plate forming method manually in order to make the most of the soil quality and property sufficiently, accordingly to not have uniformity results. During producing works, I could naturally induce the transformation of shapes of existing units by applying not only the image of diatom patterns but also its binary fission reproduction. Moreover, I could naturally approach diatom by repeating, arranging and taking in units, based on its ecosystem feature of cluster. I found that the image of diatom shells is proper for creating shapes by use of the property of soil and expressing the pattern of pottery surface. During cutting, combination works where shape transformations are many, I tried several methods to reduce shape damages. This procedure was a great help to technical improvements, and I can understand the necessity of and have the desire for research on the casting method. Likewise, I attempt to pursue the deep formative world by trying creative researches and methods while having logical theoretic systems from the nature, which is a treasure-house of unlimited aesthetic inspirations.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE