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종이접기를 응용한 플리츠 의상디자인 연구

Title
종이접기를 응용한 플리츠 의상디자인 연구
Other Titles
The Study on the pleats Design with the technique of paper-folding
Authors
박혜상
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김정혜
Abstract
최근의 패션경향은 편안함과 활동성을 강조하는 경향으로 흐르고 있다. 의복을 입음으로서 느껴지는 인체의 자유로움은 곧 활동의 편안함과 직결될 수 있다. 그러나 편안함과 활동성을 추구하는 경향과 함께 기능성과 보편성으로 대표되는 실용적인 목적과 동시에 장식성과 심미성도 만족시켜야 한다. 플리츠 기법은 실용성과 심미성 두 가지 측면을 동시에 표현할 수 있다. 플리츠는 의복의 표면을 장식하는 여러 요소들 중에 장식적, 미학적 측면뿐만 아니라, 인체를 보호하고 인체의 움직임을 원활하게 해주는 기능적인 측면을 가지고 있다. 본 연구는 플리츠가 가지고 있는 실용성, 심미성과 함께 종이접기 방식을 플리츠에 결합하여 새로운 조형미를 표현하고자 하였다. 또한 접기 기법을 이용하여 형성되는 다양한 조형적 형태를 플리츠에 접목하여 그로 인해 생기는 독특한 실루엣과 창조적인 디자인을 표현하고자 하는데 그 목적이 있다. 본 연구의 내용 및 방법은 플리츠와 종이접기의 개념, 특징, 기원, 종류와 조형적 특성, 현대 패션에 나타난 플리츠와 종이접기의 조형적 이미지에 대해 문헌을 통해 고찰하였으며, 이를 위해 비교적 플리츠와 접기 기법이 다양하게 사용되는 서양복식을 중심으로 1990년대 이후 현재까지 오뛰쿠뛰르, 프레타포르테 컬렉션이 수록된 해외 패션잡지, 각 패션 정보회사의 트렌드 자료, 패션관련 인터넷 사이트를 참고하여 디자이너들의 작품세계를 분석하였다. 작품의 모티브로는 접기 기법의 방법 가운데 규칙적으로 접는 형태로서 중첩효과에 의하여 시각적 효과를 얻을 수 있도록 시도하였다. 색채는 전체적으로 부드럽고 따뜻한 느낌의 파스텔 톤으로 정하여 플리츠의 반복적인 선의 효과와 접기의 독특한 조형성에 의한 대담함을 색채를 통해 안정시키고자 하여 자연스러운 분위기를 아름답게 표현하고자 하였다. 소재는 수직실크를 사용하여 실크의 고급스러움과 간결한 이미지와 함께 접기 기법의 조형성을 살렸으며, 작품의 구성은 코트 1벌, 원피스4벌, 블라우스 2벌, 스커트2벌, 투피스1벌로 구성된 8벌을 제작하였다. 이러한 연구과정을 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 플리츠가 가지고 있는 실용성, 심미성과 함께 종이접기 방식을 플리츠에 결합하여 새로운 조형미를 표현할 수 있었으며, 접기 기법을 이용하여 형성되는 다양한 조형적 형태를 플리츠에 접목하여 그로 인해 생기는 독특한 실루엣을 창출 할 수 있었다. 둘째, 종이접기와 플리츠가 결합됨에 있어서 선에서 느껴지는 시각적인 효과를 통해 플리츠는 가시적 영역에서 궁극적으로 선으로 인식되었으며, 여기에서 보여지는 반복적인 요철에 의한 플리츠의 선은 시각적인 일루젼(illusion) 효과를 나타냄을 알 수 있었다. 셋째, 종이접기를 이용한 플리츠의 다양한 형태는 인체와 연관하여 새롭고 독특한 실루엣을 형성하므로, 평면에서부터 입체조형에 이르기까지 다양한 표현이 가능하였다. 또한 이를 의상에 응용하여 독특한 조형성과 다양한 형태미와 공간감를 부여할 수 있는 잠재력을 갖고 있음을 확인할 수 있었다. 넷째, 주름의 간격에 따라 접기의 형태가 변화하는 모습을 알 수 있었으며, 종이접기 모티브의 전개를 응용한 플리츠의 풍부한 표현 가능성을 실험해 봄으로서 새로운 조형미를 창출할 수 있었다. 다섯째, 재단에서 주름의 옷감분량은 일반적인 옷감의 분량보다 3~5배가량 더 증가하는데 이는 옷의 형태와 디자인에 따라 더 많은 분량을 필요로 하며 패턴상에서 먼저 필요한 옷감분량을 산출해 내는 것이 중요하였다. 이상의 결과를 통해 종이접기의 여러 가지 방법을 플리츠에 접목시킴으로서 새로운 의상 소재로서의 가능성을 재조명하였으며 나아가 새로운 가치를 지닌 조형예술로서 영역을 확대하고자 하였다. 이로 인해 앞으로도 더욱 더 다양한 플리츠와 종이접기 기법을 접목시킨 복합적인 표현 기법의 연구와 실험을 하여 소재개발에 관한 연구를 계속해 나간다면 독창적인 디자인 개발에 큰 도움을 줄 수 있으리라 기대된다.;The recent fashion trend tends to emphasize both the comfortableness and activeness. The freedom of body to be able to feel in wearing clothes can be linked directly with the comfortableness of activity. However, the fashion trend emphasizing the comfortableness and activeness should also satisfy a practical object which is represented by the function and universality, and at the same time the aesthetic and decorativeness. The technique of pleats makes it possible to represent both the practicality and aesthetic. It means that in the different kinds of factors to decorate the surface of clothes the technique of pleats has not only a decorative and esthetic aspect but also a functional aspect which protects the human body and makes it easy to move the human body. This study on the technique of pleats intends to represent new formative beauty combining the practicality and aesthetic of pleats with the technique of paper-folding. It also intends to represent a distinctive silhouette and a creative design, and both a practical use and the aesthetic, which results from combining the technique of pleats with the various formative shape by the folding technique. This study, as a theoretical study, inquires into the definition, characteristic, origin, type, formative characteristic of the pleats and paper-folding, and the formative image of the pleats and paper-folding in the modern fashion. In order to inquire into those mentioned above, this study refers to the overseas fashion magazines which include haute couture, Pret-a-Porter collection, the trend reference of some fashion information company and related internet sites, and limits to the western clothes since 1990's which has been using variously the technique of the pleats and folding. The conclusions through the theoretical study and the work of clothes are as follows. Firstly, I managed to represent new formative beauty, a distinctive silhouette and a creative design by combining the practicality and aesthetic of pleats with the technique of paper-folding. Secondly, I realized that the pleats was finally recognized as a line in a visible area by a visible effect through the combination of the paper-folding and the pleats and that the line enabled the viewer to educe psychologically a special image. Thirdly, I realized that the different kinds of the pleats by using the paper-folding made it possible to represent variously a plane formation and a solid formation and to obtain a creative formation and various physical beauty and space sense by applying it to clothes, on the grounds that it formed the new and distinctive silhouette in relation to the human body. Lastly, I understood that the formation of the paper-folding was changed by the gap of pleats and obtained the new sense of formation by trying amply the possible representation of the paper-folding. In conclusion, this study on the technique of pleats using the paper-folding tries to introduce a possibility which can be a new material of clothes and to expand its the territory to the formative arts with new value.
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