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유아를 위한 효율적인 국악교육 콘텐츠 개발 연구

Title
유아를 위한 효율적인 국악교육 콘텐츠 개발 연구
Other Titles
A Study on the Contents Development of Efficient Education on Korean Classical Music for the Babies With Clay Animation technique
Authors
이채무
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
오늘날 유아에게 있어 애니메이션은 유아의 삶과 밀접한 관련을 맺고 있다. 애니메이션은 단순하고 명확한 그림으로 재미있게 전달하기 때문에 복잡한 것은 피하고 단순하게 보려는 유아의 고유한 특성과도 부합되어 유아 교육에 있어서도 효과적으로 활용할 수 있다. 본 연구는 유아를 위한 효율적인 국악교육 위한 콘텐츠를 개발 하였다. 4분 분량으로 제작된 애니메이션 콘텐츠의 교육목표는 유아에게 사물놀이 악기의 명칭과 소리, 기본 가락을 익히도록 하는 데 있다. 또한, 국악교육 학습에 훌륭한 보조도구로써 활용 될 수 있음을 증명 하였다. 본 연구의 과정은 다음과 같다. 제2장에서는 콘텐츠 제작도구인 클레이애니메이션에 대한 이해를 돕고자 문헌조사를 하였다. 또한, 교육용 콘텐츠로 활성화될 수 있는지 그 가능성에 대해 국내 클레이애니메이션의 제작현황과 그 발전 전망에 대해 살펴보았다. 제3장에서는 본 연구대상인 4~7세 유아의 특징을 Piaget의 인지발달단계와 유아의 색채로 살펴보았다. 우리나라 유아교육에 있어서 영어, 수학, 미술, 과학교육처럼 국악교육도 중요한 영역을 차지하므로 국악교육의 중요성에 대해 알아보고 본 연구에서 콘텐츠 도구로 제시한 애니메이션이 유아생활에 어떻게 작용하고 있는지 그 상관관계에 대해서도 조사하였다. 제4장에서는 유아교육기관에서의 국악교육 현황을 사전설문조사, 분석하여 본 연구에서 다루고자 한 문제점을 제시하였다. 제5장에서는 제시한 문제점 해결방안으로 효율적인 국악교육을 위한 애니메이션 콘텐츠를 제작하였다. 4분 분량으로 제작된 애니메이션 콘텐츠는 유아교육기관의 유아 228명의 대상으로 비디오를 통해 시청하게 하였다. 시청 결과 93%가 재미있게 신청한 것으로 나타났으며 이해도 검사에서 90%의 정답률을 보였다. 그리고 전문가 집단인 교사 20명에게도 같은 방법으로 시청하게 한 후 교재 여부에 대해 조사한 결과 교사전원이 교재로 가능하다고 했으며 2~3번의 반복 시청을 통해 학습효과를 볼 수 있다고 하였다. 본 연구의 결과를 살펴보았을 때 애니메이션 콘텐츠가 국악교육 학습에 보조도구로써 효과적으로 활용될 수 있음을 증명하였다. 이는 곧 국악교육 애니메이션 콘텐츠 개발의 활성화가 이루어질 수 있음을 의미한다. 국악교육 콘텐츠 활성화는 곧 국악교육의 질적 수준을 높임과 동시에 우리 민족의 자긍심과 정서를 체득시키는 효과를 가져 올 것이다.;The animation is closely related to the life of the babies these days. The animation is efficiently applied on education for the babies who tend to look at things simply and avoid things that are complicated, where the animation brings out the story clearly, simply and pleasantly using pictures, which correspond with the unique features of the babies. This study proves that the animation contents are efficient on education for the babies by developing contents using animation. It produced contents for an education on Korean classical music that there are not enough data and educational programs as a clay animation. The purpose of the produced animation contents with duration of 4 minutes is to teach the babies their name and sound of Samulnori and its basic tune. Also, the study proved that it can be applied efficiently as a support tool for the education on Korean classical music. The process of this study is as follows; The documentary survey was done to help people understand clay animation that is a tool for producing contents in Chapter 2. Also, it confirmed the possibility of development of clay animation as a development tool for educational contents by looking through the present production status of domestic clay animation. In Chapter 3, the features of the babies aged between 4~7 who are the objects of this study were examined as a cognitive development stage by Piaget and colors of children. The education on Korean classical music is as important as other subjects such as English, Mathematics, Arts and Sciences; therefore, the importance of the education on Korean classical music was examined and the correlation of the animation that was suggested as a content tool was investigated how it would affect the life of children. The problem that the study planned to look through was suggested in Chapter 4 by doing preliminary survey and analyzing the present status of the education on Korean classical music in institutions for babies. The animation contents for the efficient education on Korean classical music were produced by using suggested solution for the problem in Chapter 5. The produced animation contents were viewed to 228 babies at the institution for children. The result of viewing tells that 93% of children watched interestingly and there was 90% of the rate of correct answers in the understanding test on animation viewed. Also, 20 out of 20 teachers answered that it would be possible to be used as a textbook. When looking through this study, it proved that the animation contents can be applied as an efficient support tool in education on Korean classical music, which means that it is possible to activate the development of animation contents of education on Korean classical music. The activation of contents of education on Korean classical music will upgrade the quality of education on Korean classical music as well as it will bring up the effect that will make us realize the pride and emotion of the nation.
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