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판타지 일러스트레이션 표현 연구

Title
판타지 일러스트레이션 표현 연구
Other Titles
A Study of the Expression of Fantasy Illustration
Authors
이미영
Issue Date
2004
Department/Major
디자인대학원 정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
한성옥
Abstract
고대 그리스, 중세 기독교 사회를 거쳐 근대에 이르기까지 서양의 예술은 대부분 리얼리즘을 추구하고 높이 평가해왔다. 이러한 경향은 반대로 낭만적인 것, 목가적인 것, 환상적인 것에는 ‘도피주의(Escapism)‘라는 낙인을 찍어 무시하고 경멸하는 시대를 만들어내기도 했다. 실재(reality)를 재현(representation)하는 작품은 ’실생활‘을 보여주지만 그렇지 않은 것은 ‘인생에 대한 그릇된 그림’을 제시한다는 이유에서다. 18세기 중반에 들어서면 전통적이고 아카데믹한 미술 관념에 도전하는 움직임이 일어나기 시작한다. 사회적으로 제약이 많던 영국 빅토리아 여왕시대는 도피주의 예술의 한 형태로서 판타지 일러스트레이션이 발전한다. 또한 산업혁명시기의 출판인쇄술의 발달은 지금까지 보편적으로 받아들이던 이미지에 대한 반발을 촉발시킨다. 기존의 정신적이고 자연적인 미의 가치관을 상업적이고 물질적인 것으로 바꾸어 놓은 것이다. 그 후 침체되던 판타지 일러스트레이션은 20세기말 대중문화 진영에 인터넷이라는 커다란 문화적 변화가 생겨남에 따라 부흥기를 맞이하게 된다. 판타지는 인터넷 공간의 컴퓨터 게임과 같은 새로운 영역 안에서 발전하는데 후에 출판미디어까지 그 영향을 끼치게 된다. 특히 조앤 롤링의 ‘해리포터 시리즈’는 대중들이 판타지에 대해 폭발적인 관심을 가지게 만든다. 일러스트레이션 분야도 인쇄술의 혁신을 가져온 컴퓨터 아트 기법에 힘입어 큰 성과를 거두고 있다. 18세기부터 현재에 이르기까지 판타지 일러스트레이션은 각 시대마다 대중의 니즈의 결과물로써 부흥기를 맞이하였다. 사회·문화적으로 혼란스럽고 억압을 강요받는 시기일수록 자기발견과 진리에 대한 궁금증을 감성적으로 기록하고, 이에 대한 해답을 찾는 표현의 분출구가 필요했던 것이다. 근대는 합리적인 과학과 기술의 발달로 우리를 지적으로 ‘성숙한’ 존재로 만들었지만, ‘꿈과 상상력의 세계’를 말살하였다. 인간에게 자유로운 상상의 세계는 필수적이며, 또한 인간은 이성과 과학만으로 온전한 존재로 형성될 수 없다. 우리는 판타지 세계의 주인공의 내적성찰 과정을 통해 자신의 모습을 반성하고 돌아보는 과정에서 자유로운 상상력과 정신적 해방감을 얻을 수 있다. 현대 사회는 빠르게 변화하고 발전하는 디지털 미디어의 홍수 속에서 현대인들이 대중과 단절되거나 자신의 정체성을 찾지 못한 채 소외되는 문제점을 낳았고, 우울증과 같은 정신장애가 사회 깊숙이 만연하고 있다. 본 연구는 이러한 현대인들의 심리적 메시지에서 출발하여, 작품의 주인공이 내면의 판타지 세계의 경험을 통해 자신의 문제를 극복하는 과정을 시각적으로 표현하고자 한다. 우선 작품의 공간은 1차 세계· 2차 세계로 나누어 구성하는, 전통적인 판타지 시공간 구조인 ‘플롯 구조’를 사용하였다. 이는 현실의 갈등요소를 환상세계에서 해소시키기 위함이다. 시각적 표현방법으로는 자기복제와 무한반복의 형태를 사용하였다. 다양성이 결여된 통일성을 부여하는 반복 형태는 현실의 무미건조한 일상을 극적으로 표현하고, 모티브의 반복과 사이사이의 거리감은 주인공의 변화되는 내면의 심리를 시각적으로 묘사할 수 있다. 이것은 또한 주인공이 환상세계로의 이탈 행위를 정당화한다. 환상세계는 캐릭터와 배경을 그로테스크(grotesque)하게 묘사하여 환상적, 몽환적인 분위기를 유도하였다. 본 연구는 새로운 환상을 경험할 수 있는 상상의 세계를 통해 현실에서 인간내면의 문제를 이해하고 받아들이며, 이를 극복하는 자세를 배우는 판타지 일러스트레이션의 본질적 의의를 다루고자 하였다. 본 연구는 나아가 침체돼있는 우리나라의 판타지 일러스트레이션의 활성화에도 기여하는데 의의를 둔다.;In western arts, rational realism had been regarded as a norm and received high remarks in all genre of the art throughout all times, from ancient Greek to modern period. On the other hand, other trends, something romantic, pastoral, and fantastic, were branded as 'Escapism' and despised upon. The reason behind this was that the works represent reality shows 'the real lives,' but what does not shows a 'wrong idea about the life.' In the mid 18th century, a move to challenge the traditional and academic a fine art intention started. In England, during the Queen Victoria period where used to be filled with social limitations, Fantasy Illustration grew as a part of 'Escapism' literature. The Industrial Revolution also initiated the defiance against the images that had been accepted as a norm at the time. The development of printing technology shifted the values on aesthetics from mental and natural to commercial and materialistic. Thereinafter, the fantasy illustration meets a renaissance as an enormous cultural change caused by internet takes place among the pop cultures in the late 20th century. Having prospered in the new areas such as computer games and internet webpages, the fantasy illustration expanded its ifluence over to the printed media. Joan Rowling's 'Harry Potter' series contributed to the creation of an explosive public attention to the fantasy illustration. Field of illustration itself observed a hugh development owing to the computer art techniques which revolutionized the field. From the 18th century till now, fantasy illustration prospered at each period of time as a result of popular needs. The more chaotic and oppressive a time was, the greater need was for an outlet of expression, an emotional way to express one's desire to find oneself and search for truth. The rationality of science and advance of technology made us a more intelligently mature being, but annihilated our dreams and imagination. The world of free imagination is a must to men. Men cannot be complete only with reason and science. We identify, rediscover and repent ourselves through the internal self-examination processes of the heroes in the fantasy world. Such mental exercise recovers the free imagination inhere to men, and allows men to taste a mental liberation mind. The contemporary society is plagued with problems of isolation of individual from the mass and losing one's individuality. The problems can be said to have been created by the flood of digital media, changing and improving at the speed of light. The isolation and loss are allowing mental disorder, such as depression, to penetrate deep into the society. This study, starting from psychological messages of comtemporary people, will visually express the problem-solving process of the hero through his inner fantasy world experience. First, the 'plot structure,' typical time-space structure for fantasies was used to divide the spaces in 1st world and 2nd world so that the problems here experiences in the real world is clearly separated from the fantasy world. Self-cloning and infinite repetition were to express the theme visually. The repeating pattern, multitude without diversity, expresses dramatically the prosaic life of real world. Repeating motif and distance between the images represented the change of thought in hero's mind. The repetition also justifies hero's escape to the fantasy world. The characters and backgrounds of fantasy world are depicted in grotesque manner to create a fantastic and dreamlike atmosphere. I have tried to analyze the essence of fantasy illustration which teaches us how to understand and accept the real problems we have in ourselves and how we should overcome the problems through the world of imagination where a new fantasy can actually be experienced. This study will also vitalize stagnant Korean fantasy illustration.
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